Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
DISC og Feedback til I-typen

DISC og Feedback til I-typen

26/10/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #26: Feedback til de typer, som aldrig holder mund. Kender du én som altid taler meget? Som skifter emne konstant, er meget idérig, kreativ og sikkert også inspirerende? De er ikke nødvendigvis nemme at give feedback til. I DISC persontypeværktøjet kalder vi dem indflydelsesrige, inspirerende, veltalende, idérige, empatiske - der er meget godt ved den "gule" type - men hvordan giver man dem feedback? Se med og få et par bud.

Velkommen til DISC serien

Denne video er en del af en serie. Se de andre videoer fra serien her:

Videoen

Det er modtageren, der bestemmer budskabet

Det har du sikkert hørt før - og vi fortsætter derfor denne lille serie af tips til, hvordan man giver feedback til forskellige persontyper.

Sidste uge havde vi besøge af Dominerende Dennis, og i denne uge får vi besøg af Indflydelsesrige, Inspirerende Iben, I-typen, den gule.

Se i øvrigt introduktionen til DISC modellen her

Den gule er åben, optimistisk, kommunikerende og idérig.

Faktisk kan den gule, for mig, nogle gange være et karikeret billede på en ekstrovert.

Der kommer så mange ideer. Forandring er en fest. Alt kan lade sig gøre.

Altså...Alt kan lade sig gøre, undtaget at prioritere og gennemføre alle de ideer, der kommer.

Iben får muligvis også ideer under din feedback. Og fordi hun er så veltalende, så risikerer I altså at ende et helt andet sted end din oprindelige feedback.

Feedback til I-typen: Første tip

Første tip, når du skal give feedback til den gule er derfor:

Hav ordentlig forberedt feedback. Hav det eventuelt skrevet ned, så I ikke mister fokus undervejs.

Feedback til I-typen i DISC - eksempel

Lad os tage et eksempel med Iben.

"Hej Iben!"

"Hejsa! Hvordan går det? Og tak for et godt møde i morges."

"Det går fint tak. Det var faktisk det, jeg lige ville vende med dig. Jeg har nogle ideer til, hvordan vores ugentlige møde kan blive endnu bedre fremover. Hvis du har lyst?"

"Fedt, det vil jeg vildt gerne brainstorme på! Jeg har faktisk også tænkt på, hvordan nogle af de andre nogle gange hænger lidt med mulen og ikke byder så meget ind. Har du hørt om den app der hedder..."

Timeout!

Vi har allesammen vores styrker, men at lytte er ikke den gules naturlige spidskompetence.

Så mens vi kunne brainstorme på Ibens ideer, så vil jeg prøve at holde fast i min pointe om, at Iben ikke har været så god til at følge op på punkterne fra sidste uges møde. (Det er mit eksempel i dag.)

Og samtidig vil jeg forsøge at huske, at de gules frygt er, at folk ikke kan lide dem. Afvisning. Av. Og det er samtidig med, at de virkelig værdsætter og søger anerkendelse.

Det lyder måske lidt fjollet at tage så meget hensyn til dét, men det betyder helt vildt meget for motivationen.

"De ting jeg noterede mig i morges, var faktisk også nogle ting, som jeg tror, du kan gøre lidt anderledes."

"Okay, husk mig lige på den app der, for det tror jeg faktisk kunne hjælpe os og kunne være vildt spændende. Jeg tænker også, at det kan bruges i hele organisationen."

"Jeg har lagt mærke til, at vi ikke er så gode til at få fulgt op på punkterne fra forrige uges møde, og vi aftalte for nogle måneder siden, at det ville du sørge for som ordstyrer."

"Ja, det er også rigtigt... Jeg tror faktisk, at jeg skal have lavet et system til os, fordi det er som om, at… Det tror jeg faktisk også, at de andre ville blive glade for.

Har du hørt om den mødestruktur, der hedder IDOART? Jeg var til et oplæg om det forleden. Det var vildt spændende. Det tænker jeg faktisk kunne være rigtig fedt for os at bruge!"

"Det er super, at du har så mange ideer, men du har jo allerede gjort det nogle gange. Altså fået det til at virke til møderne. For to uger siden, der lagde jeg mærke til, at du var forberedt og du tog opfølgningen på bare 10 minutter. Hvad gjorde du dengang?"

Jeg går lidt ind i en coachende rolle her, og forsøger at få Iben til selv at finde på en løsning, mens jeg sætter tydelige rammer.

Det gælder for alle, men særligt for den gule kan det være en god ide at pege på det Iben allerede gør godt og så italesætte effekten af det.

Hvis jeg peger på hendes fejl vil hun ret sikkert rette ind. Hun vil garanteret gøre det bedre og det vil føles som effektiv feedback, men hun vil ikke have lyst til feedback næste gang og hun vil være mindre motiveret på sit arbejde

Så hvad vil du helst?

Feedback til I-typen: Andet tip

Vi har altså to ting, vi gerne vil gøre.

Den ene er, at vi gerne vil have en dagsorden, når vi giver feedback til den gule.

Og det næste er, at hvis det er muligt, vil vi gerne pege på det, der virker, mens vi italesætter den kritik, vi nu har.

Sådan så personen er helt sikker på:

“Hvordan ser succes ud for mig?"

Det er i virkeligheden noget, vi altid bør sørge for, når vi giver feedback til vores medarbejdere. Det er, at de ved hvordan "rigtigt" ser ud.

Kender du nogen, som er ligesom Iben?

Og hvordan plejer du at gribe det an?

Tak fordi du kiggede med og på gensyn!

Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere