Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
DISC og Feedback til S-typen

DISC og Feedback til S-typen

23/11/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #28: Feedback til den grønne DISC type. DISC typerne er simple og derfor effektive i at give os konkrete bud på, hvordan vi bedst kommunikerer med hinanden. S-typen i DISC er venlig og rar - men det betyder ikke, at vi ikke skal give dem feedback. Vi skal bare gøre det på en venlig måde.

Velkommen til DISC serien

Denne video er en del af en serie. Se de andre videoer fra serien her:

Videoen

Vi fortsætter serien med bedre feedback til de forskellige DISC typer, og i dag fokuserer vi på den grønne type - S'et i DISC modellen.

Den grønne er (ligesom den blå) til den introverte side, men fokuserer mere på mennesker og relationer end opgaven.

Hvis du lægger mærke til noget, den grønne (DISC type) kunne gøre på en mere effektiv måde, og du overvejer lige at sige det i forbifarten, så vil jeg råde dig til at:

Lad være!

I de seneste episoder har vi været forbi de intro- og ekstroverte, DISC typerne Dominerende Dennis, Indflydelsesrige Iben og Analytiske Anna og i dag kigger vi nærmere på S-typen.

Du kan også gense introduktionen til DISC modellen her.

S-typen kommer helt bevidst til sidst, fordi den på en måde stikker mindre ud end de andre.

Den er lidt mere medgørlig og ufarlig.

Hvor Dennis dominerer, Iben snakker og skifter spor hele tiden. Anna er så korrekt og firkantet. Så er Stabile Sten bare rigtig venlig og flink.

Og hvordan giver man feedback til én, som primært hjælper og sætter sig selv til sidst?

Det virker næsten utaknemmeligt!

Ikke desto mindre er det nogle gange nødvendigt.

Stabile Sten er en teamplayer, tålmodig, støttende, venlig og pålidelig.

Feedback til S-typen: Tip 1:

De grønne værdsætter, at tingene er til at forudsige, og du vil derfor gerne være det samme, når du giver feedback (altså til at forudsige).

Det er svært at give rigtig god feedback til den grønne, fordi de på ene side kan være meget selvkritiske, og man kan derfor komme til at pakke tingene lidt ind, men det nytter ikke noget, fordi den anden del af deres natur er, at de kan være passive.

Særligt i forhold til forandringer. Derfor får de ikke nødvendigvis handlet på den feedback, du giver dem.

Vær venlig i tonen og dine ordvalg, men undgå at pakke din feedback ind - vær stadig lige så konkret som med de andre typer.

Feedback til S-typen i DISC - eksempel

"Hej Sten!"

"Hej Danni."

"Jeg har lagt mærke til, at folk taler rigtig godt om dig, fordi du hjælper til på deres opgaver. Men jeg kan også se, at du ikke er lige så langt i dit eget projekt, som du havde planlagt. Og det er altså mindst lige så vigtigt."

"Ja... Det er også rigtigt. Jeg ved det egentlig godt. Jeg skal virkelig blive bedre til at sige fra overfor dem, som kommer forbi med deres requests i tide og utide. Det har du ret i."

Timeout!

Det lød da til at gå rigtig godt? Måske skal jeg bare lade den ligge der og håbe, at det sker, dét som Sten har tænkt sig her.

Ikke helt faktisk. Fordi mens Sten er hurtig til at acceptere kritikken, så er det ikke nødvendigvis en garanti for, at han handler på den og at tingene ændrer sig.

De grønne kan godt lide status quo.

Afhængig af vores relation, så vil jeg f.eks. spørge mere ind til, hvordan han vil gøre det, og dermed tvinge ham til at blive mere konkret i den adfærd, det vil kræve af ham.

Det er også en god idé at følge op, f.eks. ugen efter. Og forhåbentlig kan du anerkende hans indsats:

"Jeg har set, at du et par gange i løbet af den sidste uge har afvist nogen, som lige kom forbi. Du har gjort det på en rigtig god måde. Det var jeg glad for at se. Og det betyder faktisk, at vi kan fortsætte den her rollefordeling, hvor du hjælper til, når du har tid til det."

Jeg anerkender Sten for de ændringer, han har lavet, og italesætter hvordan den nye adfærd er med til at holde hverdagen og rollerne stabile.

Noget som den grønne generelt værdsætter.

Feedback til S-typen: Tip 2:

Fokuser på hvordan ændringer kan skabe stabilitet.

Kender du nogen, som har noget af den grønne adfærd i sig? Og hvad er dine erfaringer med at give dem feedback?

Se de andre kommentarer på LinkedIn og lad os lære af hinanden.

Tak fordi du kiggede med - og på gensyn!

Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.