Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
DISC og Feedback til D-typen

DISC og Feedback til D-typen

19/10/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #25: Feedback til D i DISC modellen. Hvordan giver man feedback til den dominerende type i DISC modellen? Her i videoen får du et lille bud på det.

Velkommen til DISC-serien, hvor vi også giver eksempler på feedback ud fra et DISC-perspektiv

DISC-profiler ift. feedback i organisationer kan være særdeles relevant. Denne video er en del af en serie. Se de andre videoer fra serien her:

  • D-typen (den røde) - denne video

Videoen

I dag kigger vi nærmere på, hvordan man giver feedback til D-typen i DISC persontype værktøjet. Den røde profil - jeg kalder denne profil: Dominerende Dennis.

Disc profil eksempler kan Feedwork hjælpe organisationer ifm. når det gælder feedback på de forskellige persontyper

Hvis det forekommer dig en lille smule mærkeligt, så tjek sidste uges video ud, hvor jeg introducerede Dennis og de andre typer.

Dennis er direkte. Han er resultatorienteret og viljestærk. Han er beslutsom, men også noget af et konkurrencemenneske.

Nogle ting, der er meget gode at vide, når vi giver feedback.

Eksempel på feedback til DISC persontype D:

Første tip er som følger:

Vær gerne direkte, hvis du kan. Det nytter ikke noget, at du pakker tingene ind. Husk på, at den røde er opgaveorienteret frem for menneskeorienteret.

Disc profil eksempler kan være essentielt at have viden om ift. samtaler med medarbejdere

Det handler ikke om relationer, det handler om resultater.

Den røde’s naturlige frygt er at blive opfattet som svag og at blive udnyttet - og sårbarhed kan derfor være en ekstra svær følelse at være i, for en rød person.

Konkurrencegenet hos Dominerende Dennis kan nogle gange betyde, at hvis du giver negativ feedback, så melder han helt intuitivt klar til kamp og han har tænkt sig at vinde.

Løsningen i så fald er at holde fast i dine pointer, mens du er rolig og er ekstra konkret.

Feedback til D-typen i DISC - eksempel

Lad os tage et eksempel med Dennis.

"Hej Dennis."

"Davs!"

"Dennis - jeg har noget feedback fra vores seneste møde, er nu et godt tidspunkt?" (læs: Vi husker at spørge først!)"

Ja, det er et fint tidspunkt."

"Okay. Nogle gange oplever jeg, at du kommer til at afbryde folk og hæver stemmen til vores møder. Sidst, der fik Anna og Sten ikke et ord indført."

Dennis: "Hvad var problemet? Vi kom endelig videre med deres projekt. Og hvad med dig? Hvorfor bød du ikke ind? Du var da også med til mødet?"

"Øjeblik."

Det her, det er udfordringen.

De røde vil ofte tro, at de har ret eller har gjort det rigtige.

Det betyder også, at i kampens hede, der ser det ud til at være de andres fejl, hvis noget ikke var optimalt. I denne situation ender Dennis faktisk med at angribe mig, som også var "med til mødet". Uanset om han har en pointe eller ej, så er det lige nu hans adfærd, vi taler om. Hvis jeg begynder at undskylde eller forklare mig, risikerer jeg at miste hans respekt.

Min strategi er at holde hovedet koldt og være opgavefokuseret.

Hold fast i din pointe - eksempel på feedback til DISC type D:

“Når du afbryder og ikke lytter til deres ideer, så byder de ikke ind, og de bidrager mindre til projektet. Efter sådan nogle møder her, så er stemningen og motivationen altså lav."

"Det er da ikke min skyld, at de ikke er motiverede."

"Din adfærd påvirker dem faktisk rigtig meget, og hvis du får dem lidt mere med på banen og lytter mere til dem, så kan du virkelig motivere dem, og så kan vi vinde på det her marked!"

"Ja ok. Fint nok..."

"Tak Dennis."

Det er svært at være konkret i dette lille DISC-profil eksempel og jeg udstiller måske også Dennis en lille smule, fordi han virker jo ikke særligt sympatisk? Men det er altså ikke af ond vilje, at de røde er sådan her. Deres fokus er virkelig bare på at få opgaven løst. Derfor er mit fokus også på resultater og ikke følelser i vores snak.

Eksempel på feedback til D-typen: Andet tip

Andet tip handler om din forberedelse af den feedback, du skal give. Hvis du har negativ feedback, du skal levere til en udpræget rød person, så sørg for at have overskud på dagen, fordi personen vil muligvis udfordre dig. Hav særligt fokus på ikke at skabe en statustrussel (dvs. fokusér på at oppebære modtagerens status) og fokuser på opgaven.

Hvilke erfaringer har du med feedback til mennesker som Dennis her?

Hvordan plejer du at gribe det an?

Del dine erfaringer i kommentarfeltet på LinkedIn og lade os lære af hinanden.

Tusinde tak fordi du kiggede med og hav en god fredag.

Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.