Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
DISC og Feedback til C-typen

DISC og Feedback til C-typen

9/11/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #27: Feedback til de analytiske og korrekte typer. Kender du én som altid retter selv de mindste fejl? Som dobbelttjekker, kontrollerer og bliver lidt en sort-seer? Vi kigger nærmere på, hvordan en feedback-seance med den blå DISC-type kan se ud (og faktisk, hvordan den IKKE bør se ud..)

Velkommen til DISC serien

Denne video er en del af en serie. Se de andre videoer fra serien her:

Videoen

Vi har de sidste par episoder haft fokus på Dominerende Dennis og Indflydelsesrige Iben

Og introduktionen til DISC modellen finder du her

Vi fortsætter serien med bedre feedback til de forskellige DISC typer og i dag fokuserer vi på den blå type, Analytiske Anna - C’et i DISC-modellen.

Den blå er til den introverte side, og fokuserer mere på opgaven end på relationer og mennesker.

De er reflekterende, forsigtige, grundige og kvalitetsbevidste.

Feedback til C-typen: Første tip

Vær præcis!

Grundig er netop det, vi gerne vil være, når vi giver feedback til den blå, for ellers risikerer vi, at de ikke genkender den adfærd, vi giver feedback på.

Hvornår skete det? Hvad gjorde de og hvad sagde de?

Nogle vil mene, at den blå kan være direkte besværlig, fordi alt skal være korrekt. De stiller opklarende spørgsmål til “ting, som er underordnede i det store billede”, vil nogen mene.

Men ligesom de andre typer “søger” og “frygter” noget, så søger den blå bare at være korrekt og frygter at lave fejl på grund af sjusk.

Og for at undgå sjusk, kan man ty til systemer. Mange blå elsker systemer!

Feedback til C-typen i DISC - eksempel

"Hej Anna."

"Hej."

"Anna, må jeg give dig lidt feedback på mødet i går?"

"Hvilket møde? Vi havde to."

"Ah ja. Dét kl. 10."

"Okay."

"Jeg ved godt, at du på et tidspunkt sagde, at møderne skulle være kortere, men en del af formålet med dét møde er, at vi får udviklet nye ideer, og jeg kunne godt tænke mig, at vi fik plads til flere ideer, også selvom ideerne ikke er realistiske. Jeg oplevede i går, atd er var mange af de ideer, der blev afvist ret hurtigt fra din side, og du sagde, at de ikke kunne lade sig gøre."

Timeout.

Jeg forsøger at fortælle Anna, hvorfor jeg har min holdning, og hvad det konkret er, jeg hæfter mig ved. Lad os se, hvordan det bliver modtaget.

"Hvad tænker du om det?"

"Jeg har ikke sagt, at møderne skulle være kortere. Jeg har bare sagt, at de kan være mere effektive."

Ups. Anna havde aldrig sagt noget om længden på møderne. Hun havde sagt, at vi kunne være mere effektive.

To meget forskellige ting.

"Nå ja - mere effektive."

"Kan du være med på, at være mere åben overfor de andres ideer, når vi brainstormer?"

"Så når vi brainstormer, må jeg ikke kritisere ideerne? Men nogle gange er det jo dårlige ideer? F.eks. for 4 uger siden gik vi videre med en dårlig idé. Vi var 3 personer, der spildte 5 timer hver."

Anna udfordrer mig og er samtidig i gang med at sætte dét, jeg siger, ind i et system.

Feedback til C-typen: Andet tip

Giv tid til refleksion og giv plads undervejs til at den blå kan byde ind. (læs: Ti stille noget af tiden!)

Hvis du har en uafbrudt talestrøm, så kan det være, at de på et tidspunkt begynder at overveje noget, du har sagt, og hvis ikke du ved, om I er på rette spor sammen, så kan det være, at din feedback kører helt af sporet.

Hvis du lykkes med at få Anna til at lytte, så vil hun uden tvivl fundere over det, du har sagt i løbet af de næste dage, og så kan I diskutere videre.

Det kunne jo være, at Anna for eksempel er kommet på flere argumenter for, hvorfor det er ineffektivt at arbejde videre med dårlige ideer, og bede dig komme med kilder til, hvorfor brainstorming egentlig er en god metode overhovedet. Igen fokus på kvalitet og logik. Det skal give mening, det vi laver - også din feedback.

Opsummering

Den blå tager kun feedback ind til overvejelse, hvis det er detaljeret og præcist nok, og hvis det giver mening for den blå.

Til gengæld har de ingen problemer med at give feedback til alle andre. Heller ikke den kritiske feedback - for de er opgave-orienterede. "Det var bare en fejl de så. Det ville da være mærkeligt ikke at italesætte det."

Hvilke erfaringer har du med at give analytiske Anna feedback? Og hvordan ville du have håndteret sådan en situation her?

Jeg gjorde det helt sikkert ikke perfekt.

Del med os andre i kommentarerne på LinkedIn, og lad os lære af hinanden.

Tak fordi du kiggede med - og på gensyn!

Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere