Gratis webinar d. 22. februar: Psykologisk tryghed i nutidens og fremtidens organiseringsformer
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Oppebær modtagerens status - Gæstetip med Anette Prehn

Oppebær modtagerens status - Gæstetip med Anette Prehn

30/8/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #18: Anette Prehn - pas på statustruslen

Hej det er Danni her. Velkommen til Fredagsfeedback.

Hvis du spørger sociolog og forfatter Anette Prehn om det vigtigste tip til god feedback, så vil hun sige:

Anette Prehn: I feedback der tænker jeg at noget af det allervigtigste, det er at sikre den andens status.

Så noget af det vigtigste handler om at oppebære status hos modtageren. Men hvad vil det egentlig sige?

Anette Prehn: Altså at give sin feedback fra et sted, hvor man er bevidst om, om den anden føler sig okay - og god nok. Og kan se sig selv lave visse ændringer, men på en måde, der virker overkommelig.

Måske kender du det allerede selv. Du er kommet til at give en person, en medarbejder eller kollega noget feedback, og lige dér, der føler de sig ikke særligt godt behandlet.

Effekten af "statustrusler"

Det, der sker, når modtageren føler sig statustruet af din feedback, er, at de enten vil begynde at forklare sig...

For at sige: “Dét, du tror, du så, var ikke det, der i virkeligheden skete."

Men det kan også være, at de går til angreb på dig, og faktisk udvikler situationen sig rigtig negativt i forhold til, hvad din gode intention måske var.

Og til sidst kan der også ske det, at modtageren simpelthen bare lukker ned.

Alt sammen fordi du på en eller anden måde fik skabt en statustrussel for dem.

Mit eget enorme fuck-up

Jeg gjorde engang det her. Og det er faktisk noget af det mest pinlige, jeg nogensinde har gjort.

Jeg holdt et møde for 8-10 mennesker, og til dette møde var en af vores ledere altid med.

Han var ikke min leder, men min leders leders leder - noget i den stil. Han var ligesom et kerneelement i virksomheden, men han kom også nogle gange for sent, fordi han havde så travlt.

Det irriterede mig en lille smule og på dette tidspunkt manglede jeg overskud.

Måske er det dét, der er forklaringen.

Men det var i hvert fald ikke cool, at da han kom ind ad døren, der lagde jeg op til en high-five, og han trådte tættere på med et smil, for han var faktisk i godt humør. Inden vi nåede at klappe, sagde jeg: "5 minutter er du for sent på den!"

Der skiftede stemningen ret meget, vil jeg sige.

Det er jo klart, at lige her, følte han sig statustruet, fordi jeg gav ham feedback foran alle andre til mødet.

Det er noget af det mest uprofessionelle, jeg nogensinde har gjort og jeg kan godt forstå, at det tog noget tid, før vores relation var god igen.

Resten af mødet fungerede heller ikke særlig godt.

Så hvad kan man gøre for ligesom ikke at skabe denne følelse af statustrussel? Fordi det må jo så være målet?

Anette Prehn: Ja, men jeg vil hellere vende den om, Danni. For statustruet, det er jo det, du vil væk fra. Jeg vil hellere oppebære modtagerens status.

Okay, Anette Prehn kommer lige med et guldkorn mere her. Som er, at vi gerne vil tale i hen-imod sprog og ikke i væk-fra sprog. Fordi hjernen ikke forstår ikke.

Altså... ikke? "ikke" :-D

Hvordan er det så, vi oppebærer status hos modtageren?

Anette Prehn: For det første kan man udtrykke en hvis ydmyghed ved at fortælle, hvad der er ens gode intention. Så det vil sige, den anden forstår, hvad pointen er, “Hvor kommer jeg fra."

Her rammer Anette altså noget virkelig centralt i forhold til team- og feedback-kultur.

Nemlig at hvis vi kan have en generel forståelse af at: "folk kommer fra et godt sted - Folk har en god intention, når de giver mig feedback."

Så en opsummering på ugens tip:

Vær modtagere-orienteret i den forstand, at du sørger for at oppebære modtagerens status, og samtidig er bevidst om:

"Er de et godt sted? Føler de sig gode nok?"

Fordi ellers så er det måske dét, der er det vigtigste i lige netop den situation.

Tak fordi du kiggede med.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!

Få mere viden

SULTEN EFTER MERE? FÅ EN SMAGSPRØVE her

Eller kontakt os med det samme, og lad os tage en snak.