Gratis webinar: Sådan bliver du en høvding i arbejdslivet
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
Hvordan oplever du feedback? Aldersforskelle kan influere på feedback reaktioner

Hvordan oplever du feedback? Aldersforskelle kan influere på feedback reaktioner

28/1/2019
Artikler
Feedback

Det er vigtigt at være bevidst om dine medarbejderes aldersforskelle, hvis du vil give god feedback som leder.

Forstil dig følgende situation: Din chef har kaldt dig og din mere erfarne kollega ind på hans kontor, fordi han vil give jer feedback på jeres seneste projekt. Han giver jer begge noget generel feedback i forhold til jeres præsentation, men så beder han din kollega om at vente ude foran kontoret et øjeblik. Du bliver lidt forvirret over, at dig og din kollega bliver separeret, men realiteten er, at din chef har forstand på at give effektiv feedback.

Organisationer i dag står overfor en aldrende arbejdsstyrke, hvilket betyder, at forskellen imellem ældre og yngre medarbejdere bliver tydeligere, og det er en faktor du som leder skal tage hensyn til.

Forskning har vist, at forskellige aldersgrupper i en organisation behøver forskellige tilgange, når det kommer til at modtage feedback. Det er vigtigt som leder at forstå disse forandringer, hvis du har til hensigt at tiltrække, rekruttere, tilfredsstille og fastholde dine medarbejdere i alle aldre, men også hvis du vil håndtere deres arbejdsindsats effektivt. I forbindelse med den ændrede arbejdsstyrke er to faktorer; feedback og SST, blevet mere betydningsfulde end nogensinde.

Hvad er feedback og SST?

Lad os først tage et kig på feedback. Definitionen af feedback er: ”feedback er et begreb som bliver brugt om information stillet til rådighed af en repræsentant (f.eks. en lærer, en jævnaldrende, fra en bog, nogle forældre, dig selv eller en oplevelse) angående aspekter af ens arbejdsindsats eller forståelse” (http://www.columbia.edu/~mvp19/ETF/Feedback.pdf)

I forbindelse med den ændrede arbejdsstyrke er vi også nødt til at se på en anden vigtig faktor, som bliver kaldt SST. SST (Socioemotional Selectivity Theory) kan bedst defineres således: ”social-emotionel selektivitet teori hævder, at når vi mennesker i stigende grad bliver mere bevidste om fremtidens begrænsninger, så bliver vi i højere grad mere motiveret til at agere mere selektivt.” (https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2190/1abl-9be5-m0x2-lr9v)

Hvad er forskellen på yngre og ældre medarbejdere?

Social bevidsthed og nytteværdi har vist sig at være yderst relevante parametre, når vi taler om SST og feedback, fordi forskning har vist, at ældre medarbejdere har et højere niveau på begge disse parametre end yngre medarbejdere. Yngre voksne fokuserer mere på kompetencer, viden og på muligheder for at udvikle sig. De opfatter “tid” som tid siden deres fødsel, og derfor ser de tid som noget ubegrænset. På baggrund af dette har deres mål en tendens til at være fremtidsorienteret, men i en arbejdsmæssig kontekst har de en tendens til at stræbe efter en mere vidensbaseret lærdom, karriereplanlægning, udviklingsfærdigheder og andre evner de kan bruge i fremtiden.

I kontrast til de yngre medarbejdere, så ser ældre medarbejdere på begrebet “tid” som tid der er tilbage i livet, og derfor er tid noget, der er begrænset for denne arbejdsgruppe. Den ældre medarbejdergruppe har en tendens til at være mere nutidsorienteret, fremfor fremtidsorienteret som deres yngre medarbejdere. Deres formål er at regulere deres følelser i en positiv retning og at tilstræbe positive sociale forhold med andre mennesker.

Derudover viser forskningen, at ældre medarbejdere er mere samarbejdsvillige og mindre konkurrenceorienteret end deres yngre medarbejdere. Hertil viser de ældre medarbejdere også, at de er mere effektivt engageret på deres arbejdsplads, imens de yngre medarbejdere lægger mere vægt på ”jobparathed” og muligheder for forfremmelse. Dette betyder også, at ældre medarbejdere er mere sensitive end deres yngre kollegaer pga. deres sociale emotionelle fokus.

Feedback kvalitet

Et andet vigtigt begreb når vi taler om feedback er ”feedback kvalitet”. Hvordan sikrer du dig, at din feedback er af god kvalitet og kan anvendes? Hvad nu hvis din chef gav både dig, og dine kollegaer den samme feedback ville du så være tilfreds? Ikke i alle tilfælde.

Ville du ikke foretrække, at din chef var specifik, detaljeret, konsekvent og relevant i forhold til dine kompetencer? Feedback er mere brugbart såfremt den bliver givet på denne måde, fordi informationsværdien i feedbacken er høj i forhold til at kunne hjælpe dig med at forbedre din arbejdsindsats.

Hvad betyder dette for din virksomhed?

Nu ved vi, at ældre medarbejdere lægger større vægt på social bevidsthed end deres yngre kollegaer. Dette betyder, at du skal være mere sensitiv, når du interagerer med dem. Dernæst var der en større positiv association imellem feedback kvalitet og feedback reaktioner hos yngre medarbejdere end hos de ældre medarbejdere.

Den sidste ting vi lærte var, at aldersrelaterede forskelle i medarbejderstaben kan forklare de forskellige mønstre i feedback reaktioner på tværs af ældre og yngre medarbejdere. Dette betyder at du er nødt til at overveje, hvordan du skal henvende dig til dine medarbejdere, når det er tid til at give feedback.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25546265

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
Af
Morten Melby
Partner
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Webinar: Sådan bliver du en høvding i arbejdslivet

Webinar for ledelsesnysgerrige og dem, som vil være høvding for sit eget liv.

Gamemastermodellen: Bliv anføreren af dine møder

Gamemastermodellen er en faciliteringsmetode, der hjælper med at skabe målrettede møder ved at inddele mødeprocessen i 3 faser.

Tool Tirsdag video: Hold pause, når du holder pause

Tool Tirsdag video #14: Holder du pause forkert?