Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Tre klassiske fejl ved sandwich-modellen

Tre klassiske fejl ved sandwich-modellen

23/3/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #4: Denne video omhandler de 3 klassiske fejl, som mange begår, når de bruger den velkendte "sandwich"-model til at give feedback.

Hej, det er Danni her. Velkommen til #fredagsfeedback.

Jeg giver dig tre eksempler på klassiske fejl, der kan ske, når vi bruger sandwich-modellen i et forsøg på at give god feedback.

Sådan bør du IKKE bruge sandwich-modellen til at give feedback

I sidste uge talte vi om, at måden du spørger om feedback er vigtig for feedbackkulturen - samtidig med, at det er inspirerende!

I denne uge sætter vi fokus på dét at give feedback, særligt efter den velkendte model: Sandwich-modellen.

Sandwich modellen er en model, som kan benyttes til feedback, men bliver måske ikke altid brugt rigtigt af professionelle og organisationer.

Sandwich-modellen kunne f.eks. lyde sådan her:

"Hej Allan! Fedt møde i dag. Jeg synes det manglede en smule struktur, og det blev alt for langt. Der var mange, som kiggede på deres telefoner og nogle gabte til sidst. men altså… Fed skjorte!"

Sandwich-modellen bliver ofte givet med gode intentioner, men vi laver ofte én af disse tre klassiske fejl.

Modtageren venter på "bøffen" i din sandwich.

For det første risikerer vi, at folk er vant til sandwich-modellen, de godt ved, hvad der er ved at ske.

Så deres indre dialog vil være: "Kom nu til sagen!"

Når det sker, er formålet med sandwichen væk, og du kan lige så godt få sagt dét, der skal siges.

Man kan godt mærke det i samtalen, at det vigtige ikke er den ros, der er ved at blive sagt, men det der kommer bagefter.

Din anerkendelse er for vag

Den anden situation er, når du er uforberedt med din ros. Det dykker vi også ned her, hvor vi siger: Din anerkendelse virker ikke - se her hvorfor.

Hvis det er så trivielt eller usammenhængende med dét, du egentlig gerne vil sige. Så sker der dét, at du sætter gang i modtagerens bullshit-detektor.

BS-detektoren er altid klar i vores hjerne. Når folk roser os, og vi ikke tror på det.

"Bullsh*t! Bullsh*t!"

Du mister autenticitet, og modtageren er endt i en helt anden tilstand end du håbede. Det er derfor, det er så vigtigt, at du er konkret, når du giver anerkendelser. Det er vores anden fejl.

Ros overskygger budskabet

Den tredje fejl vi laver er, at vi kommer til at overskygge det konstruktive med vores ros.

Fordi vi er bange for, at gøre nogen kede af det.

I den situation kan det være, at modtageren går derfra og tænker: “Det gik faktisk rigtig godt! Tak, det er jeg glad for. God feedback."

I stedet for at give en sandwich, har du givet to stykker brød med en lille smule ketchup i mellem.

Modtageren husker formentlig ikke den konstruktive del, og dét var vel hele formålet; også at fortælle den konstruktive del.

Ellers kunne du lige så godt have anerkendt personen.

Hvor kommer du til at give sandwichen? Hvor er det en udfordring for dig at være ærlig og direkte med dét, der bare skal siges?

Hvordan bruges sandwich modellen hos jer? Hvad ville du hellere have, at I gjorde?

Sig gerne til, hvis vi skal tage en uforpligtende samtale, om hvordan I kan få mere ud af jeres feedbackkultur.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere