Gratis webinar d. 3. april: 8 måder at styrke den psykologiske tryghed
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
God feedback | Miniguide: 10 eksempler fra hverdagen

God feedback | Miniguide: 10 eksempler fra hverdagen

5/10/2018
Artikler
Feedback

Vil du være bedre til feedback? Så læs med her, hvor vi kigger på god feedback i hverdagssituationer.

konstruktiv og positiv feedback eksempel mellem to kollegaer

God feedback er vigtigt og værdiskabende. Derfor hjælper Feedwork organisationer med at skabe en god feedbackkultur. Feedwork har taget fat i 10 hverdagssituationer fra kontoret og kommer i dette indlæg med eksempler på, hvordan du kan give god feedback af høj kvalitet i disse kendte situationer.

Kontakt Feedwork, hvis du allerede nu ved, at et kursus i god feedback kan gavne dine medarbejdere og din organisation.

Hvilke eksempler på god feedback kigger vi på

  1. En medarbejder har lavet en fejl
  2. En medarbejder er dårlig til at komplimentere sine kollegaer
  3. En medarbejder kommer ofte for sent
  4. En medarbejder tager tit feedback meget nært, og bliver ked af det
  5. En medarbejder er uhøflig overfor sine kollegaer
  6. En medarbejder er dårlig til at overholde deadlines
  7. En medarbejder efterspørger sjældent råd hos sine kollegaer
  8. En medarbejders engagement er faldet på det seneste
  9. En medarbejder har det med at blande sig i alting på kontoret
  10. Din chef har det med at køre ”en-vejs-kommunikation” når det drejer sig om feedback

Kontakt Feedwork, og hør mere om muligheden for at starte på et kursus eller en workshop i konstruktiv og god feedback. Ring på 27 11 99 01, og book et møde med Mikkel.

Konstruktiv og god feedback uddybes med eksempler i det følgende

Konstruktiv feedback kan vi hjælpe dig med at komme dybere ned i hos Feedwork

1: En medarbejder har lavet en fejl

Alle laver fejl, og medarbejderen er garanteret opmærksom på det, så at snakke for meget om selve fejlen er tidsspilde.

”Fra mit synspunkt er der sket en fejl, og det er vi klar over. Det er ikke noget vi gider at hænge os for meget i nu. I stedet vil jeg høre dit forslag til, hvordan vi undgår at det samme sker i fremtiden?”

Læs om konflikthåndtering her.

2: En medarbejder er dårlig til at komplimentere sine kollegaer

Det er vigtigt, at dine medarbejdere komplimenterer hinanden, fordi det skaber en positiv kultur i virksomheden.

Medarbejderen her samarbejder med mange forskellige afdelinger i virksomheden, og derfor ville det gøre en stor forskel, hvis han/hun bliver bedre til at komplimentere i det daglige.

”Du udfylder en rigtig vigtig rolle her i virksomheden qua dine mange samarbejder. Derfor vil det kunne gøre en stor forskel for den generelle stemning i virksomheden, hvis du bliver mere opmærksom på at rose dine kollegaer for deres gode arbejde.”

3: En medarbejder kommer ofte for sent

"Jeg har lagt mærke til, at du er kommet senere end kl. 9 flere gange i denne uge. Det kan give mig indtrykket af, at du ikke tager vores aftale seriøst. Er der noget jeg skal vide i forhold til dine morgener? Ellers vil jeg foreslå, at du i næste uge gør dig ekstra umage for at være her til tiden."

4: En medarbejder tager tit feedback meget nært, og bliver ked af det

Du opfatter at medarbejderen fortolker sig selv og sit eget arbejde mere negativt end fortjent, særligt i forbindelse med feedback fra andre kollegaer.

”Hvordan går det? Jeg spørger fordi jeg har lagt mærke til, at du tit bliver ked af det når du får feedback, og det er ikke meningen. Skal feedbacksituationerne gribes an på en anden måde, eller foretrækker du at få feedback en-til-en i stedet?”

5: En medarbejder er uhøflig overfor sine kollegaer

Medarbejdere kan bevidst eller ubevidst være uhøflige overfor hinanden, og det er en meget naturlig ting, men det kan også påvirke kulturen på arbejdspladsen negativt.

”Jeg har et par gange lagt mærke til, at du bruger humor i samtale med dine kollegaer. For mig at se kan din humor godt blive lidt for meget, og derfor virke uhøflig. For at være sikker på, at dine kollegaer ikke misforstår dig, kan du måske spørge dem hvordan de opfatter din humor?”

6: En medarbejder er dårlig til at overholde deadlines

Med god feedback til din medarbejder, kan du sikre at deadlines bliver overholdt. Du vil gerne spørge vedkommende hvordan det kan være, at de forskellige deadlines ikke bliver overholdt,  i en venlig tone.

”Min oplevelse af dit arbejde i de sidste to projekter er, at du ikke har overholdt alle dine deadlines. Det betyder at salgsafdelingen ikke kan komme videre med deres arbejde, og får svært ved at overholde aftalerne med vores kunder.  Har du selv et overblik over, hvordan det kan være, og er der noget vi kan gøre for at det ikke sker på vores næste projekt?”

7: En medarbejder efterspørger sjældent råd hos sine kollegaer

Godt teamwork er en del af en god feedbackkultur. Når en medarbejder ikke inddrager andre kollegaer i sit arbejde kan det have en negativ effekt på resten af teamet. Du vil gerne have, at medarbejderen involverer sine kollegaer mere i egne projekter.

”Jeg har lagt mærke til, at du sjældent spørger efter hjælp hos dine kollegaer- er det bevidst? Jeg tror, at du vil komme tættere på dine kollegaer, og at I vil kunne lave endnu bedre løsninger, hvis du i flere situationer spurgte efter hjælp.”

8: En medarbejders engagement er faldet på det seneste

”Jeg har lagt mærke til, at der har været nogle ændringer i dine normale rutiner på det seneste. På mig har du virket mindre motiveret end du plejer, og du virker lidt distraheret. Har du selv lagt mærke til en ændring, og er der noget jeg skal tage højde for?”

9: En medarbejder har det med at blande sig i alting på kontoret

God feedbackkultur kan skabe et bedre arbejdsmiljø. Du vil gerne sige til vedkommende, at det skaber en negativ synergieffekt på kontoret, hvis man blander sig for meget i hinandens ting.

”Det er bedre, at vi to snakker om tingene end at hele afdelingen føler sig forstyrret, for det kan skabe en dårlig stemning her på kontoret. Jeg vil derfor opfordre dig til at komme til mig, hvis du har nogle ting som du er utilfreds med eller gerne vil snakke om.”

10: Din chef har det med at køre ”en-vejs-kommunikation” når det drejer sig om feedback

Feedback skal ikke kun være envejskommunikation. Det skal mere være som en løbende dialog. En person skal både kunne give feedback, men også modtage feedback. Det er vigtigt ift. god feedbackkultur.

”Jeg ved, at du synes vi skal bruge feedback som en måde at udvikle hinanden på her i afdelingen. Dog oplever jeg ikke så tit, at du er modtagelig for, at vi giver feedback til dig. Samtidig ved jeg, at det kan være svært at give feedback til sin leder, hvis ikke man bliver inviteret til det. Derfor vil jeg foreslå, at du, f.eks. i forbindelse med vores møder, selv efterspørg feedback, så tror jeg, at vi får bedre gang i vores feedbackdialog.”

Hvorfor er eksemplerne på god feedback kun til inspiration?

God feedback og feedbackkultur starter med grundlæggende principper blandt medarbejdere

Du kan sagtens støtte dig op af vores eksempler ift. god feedback, dog er det vigtigt at du kan give autentisk feedback til dine kollegaer. Din feedback bliver aldrig effektiv, hvis dine medarbejdere føler at du blot sætter en plade på, når du skal sige de svære ting. God feedback er altså oprigtig og sand feedback, og kan dermed ikke være indøvet. Kontakt gerne Feedwork, hvis du ønsker at lære mere om principperne ift. god feedback. Ring på 27 11 99 01, og book et møde med Mikkel, hvor du kan høre mere om muligheder angående konstruktiv og god feedback.

God feedback

At blive god til at give og modtage feedback kan være svært, og det er derfor vigtigt at vi bliver ved med at træne det. I visse situationer kan det være ekstra udfordrende, og man kan være tæt på at give op, men det er her vi lærer mest, så igen; øvelse gør mester.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!

Topics

+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Få en gratis demo

Få mere viden

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
10 råd: Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

Den moderne virkelighed kan både være hektisk og stressende. Det gør sig selvfølgelig også gældende på arbejdspladserne, hvor opskruet tempo, korte deadlines og høje forventninger er blandt ingredienserne i en til tider farlig cocktail, som kan være med til at udløse stress på arbejdspladsen.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
Gode råd til et godt psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø har sjældent været mere vigtigt, end det er lige nu. I den moderne verden, hvor alt skal gå hurtigere og hurtigere, er det vigtigt at sikre sig, at ens medarbejdere har det godt psykisk.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere