Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
Hvem er ansvarlig for din arbejdsglæde?

Hvem er ansvarlig for din arbejdsglæde?

22/1/2019
Artikler
Ledelse

En af verdens førende eksperter Alexander Kjerulf fortæller om arbejdsglæde.

Tak fordi du læser med hos Feedwork. Hvem er ansvarlig for din arbejdsglæde på din arbejdsplads, og hvad viser forskningen indenfor området? Disse spørgsmål vil blive besvaret i dette indlæg af Alexander Kjerulf, som er en af verdens førende eksperter indenfor arbejdsglæde. Han har holdt foredrag i over 50 lande siden 2003, og er forfatter til 5 bøger. Derudover har han været omtalt i alle de store udenlandske medier såsom BBC, The Times, CNN, Financiel Post, New York Times osv.

Det er vigtigt at pointere fra starten, at arbejdsglæde ikke er det samme som den årlige trivselsmåling på din arbejdsplads. Arbejdsglæde handler helt basalt om følelser. Nogle mennesker vil nok synes, at det er rimelig udefinerbart og blødt med de med følelser,- og hvordan passer det ind i en arbejdsmæssig kontekst? Men ikke desto mindre viser det sig, at det betyder enormt meget for din arbejdsglæde og produktivitet at vise følelser. Derudover spiller ord såsom: stolthed, interesse, nysgerrighed og godt tilhørsforhold også en væsentlig rolle i forhold til vores arbejdsglæde.

Hvem har til opgave at skabe arbejdsglæden?

Er det medarbejderen eller er det chefen? Ifølge Alexander Kjerulf går den begge veje. Lederen har et ansvar for at skabe en god kultur, men det er op til den enkelte medarbejder at navigere i kulturen på en positiv måde, fordi du kan ikke fremelske noget som en medarbejder ikke vil være en del af. Arbejdsglæde kommer ikke altid oppefra dvs. fra lederen,- men den kan også skabes af medarbejderne i deres egne teams, hvorefter arbejdsglæden kan smitte til resten af organisationen.

Men hvad med ord som produktivitet og motivation? Hvordan passer de ind i denne sammenhæng? Alexander Kjerulf forklarer, at arbejdsglæde altid vil komme før produktivitet og motivation, fordi hvis dine medarbejdere er glade, så kommer de gode resultater og motivationen helt automatisk. Det samme gælder, når vi snakker om motivation og arbejdsglæde. Det er igen her, at arbejdsglæden kommer før motivationen, fordi det er arbejdsglæden som gør, at du er motiveret og har lyst til at lave dine arbejdsopgaver,- også selv de sure af slagsen!

Hvad viser forskningen?

I en forskningsmæssig sammenhæng viser resultaterne, at hvis du gerne selv vil være glad, så skal du gå ud og gøre noget for andre. Det er måske derfor vi ser et stigende antal virksomheder, som engagerer sig i velgørenhed. Det betyder meget for medarbejdere at kunne gøre en forskel, samtidig vil medarbejderne føle sig mere forbundne til sin arbejdsplads. På den måde er det en win-win for alle, for hvis medarbejderne føler sig mere forbundne til arbejdspladsen, arbejder de også bedre, og virksomheden tjener flere penge.Hvad har vi lært af Alexander Kjerulf? At arbejdsglæde skaber bedre relationer iblandt dine medarbejdere og skaber derved bedre resultater for virksomheden. Du skal huske, at rose dine medarbejdere for deres gode resultater eller på deres  personlige egenskaber, for det er her arbejdsglæden kommer fra. I sidste ende handler det hele om at tage dine følelser med på arbejde, og ikke efterlade dem derhjemme!

Har du lyst til at høre mere om dette emne, så hør vores podcast om det her.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.