Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Hvordan modtager man dårlig feedback?

Hvordan modtager man dårlig feedback?

7/9/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #19: Hvordan håndterer vi piv-ringe feedback

Hej, det er Danni her. Velkommen til Fredagsfeedback.

Oppebær modtageren status

Det er noget af det vigtigste, når vi giver feedback. Det var det, Anette Prehn fortalte os i sidste episode af Fredagsfeedback.

Når du er modtager

Men hvad nu, hvis det ikke er dig, der er afsender?

Det er ikke altid, at din medarbejder, din leder, din teenager-datter eller -søn, eller din kammerat kommer hen og spørger:

"Hej, må jeg give dig noget feedback? Jeg har et lille tip, men det kommer fra et rigtig godt sted. Du ved jo, at jeg kun vil dig det allerbedste."

Sådan starter feedback ikke særligt tit.

Og dét er verden. Så vi kan lige så godt indse det og lære, hvordan vi modtager feedback.

Det er en stor del af det, jeg arbejder med i mine workshops, nemlig: "Hvordan modtager vi feedback?"

Det kan være svært, men her er et lille tip

:I situationen er det ikke sikkert, at du kan gøre så meget, fordi du måske er i gang med at reagere eller så tænker du:

“Det er ligemeget. Det kan jeg ikke bruge til noget."

Men på bagkant; efter lidt tid, så overvej følgende:

"Hvis en lille del af det, der blev sagt, var sandt, hvad kunne jeg så lære?"

Som forælder

Det kan være, at din teenage-datter eller -søn skælder ud eller brokker sig over et eller andet og du tænker:

"Ah, det er også bare fordi han eller hun er teenager..." - og så dropper du det.

Men kunne der være en lille sandhed i det? Og hvad kan du gøre for at imødekomme noget af det?

Som medarbejder

Hvad hvis din leder italesætter noget, som du har gjort forkert og du reagerer med:

”Hvis du vidste, hvordan det var at være i mine sko, hvis du vidste, hvor travlt vi har, så ville du ikke sige sådan der til mig"

Men hvad nu, hvis der var en lille sandhed i det personen sagde, alligevel?

Hvad kan du lære her?

Det handler ikke om at gøre dem glade. Det handler om, at du kan lære noget.

Du kan finde noget værdi i det, der blev sagt på en måde, som måske ikke var optimal.

Som leder

Det kan også være, at du er leder, og du har en medarbejder, som kommenterer på noget, og du har en reaktion som er:

"Ej, hvor de også brokker sig. Der er så meget brok fra den afdeling."

Men hvad nu hvis der var 10% af det, de sagde, som alligevel havde noget på sig?

Tit, så afviser vi nemlig 100% af feedbacken, selvom vi blot finder en fejl i en lille del af det.

Er der noget værdi, som du kan tage med?

Det er ugens tip til dig, som modtager af feedback.

Jeg glæder mig til at høre, hvilke reaktioner du har oplevet hos dig selv eller andre, hvor feedbacken blev afvist, eller måske startede en diskussion.

Reaktioner som:

”Det passer ikke om mig!"

og “Hey, hvad med dig selv?"

Lad os høre nogle eksempler på, hvordan dette sker i virkeligheden.

Fordi det sker selvfølgelig hele tiden.

Sådan er livet.

Se kommentarerne og del eventuelt dine egne på LinkedIn.

Hav en god fredag.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere