Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Effekten af sarkasme vs. anerkendende feedback

Effekten af sarkasme vs. anerkendende feedback

15/2/2019
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #36: Løftet pegefinger, sarkasme eller anerkendende feedback? Til denne #Fredagsfeedback episode ringede jeg til en virksomhed, fordi jeg synes deres kommunikation var genial. Men virker den slags på dig, eller synes du, det kan det blive for meget?

Fredagsfeedback med Danni Liljekrans.

Denne episode af Fredagsfeedback indeholder en case, som viser, hvordan kommunikation og opfordring til bestemt adfærd kan ske gennem løftede pegefingre, sarkasme og anerkendende feedback.

Det er meget populært, måske særligt på grund af Jytte.

Hvordan får man borgere til at opføre sig pænt i det offentlige rum?

Hvordan får man sine medarbejdere til at give mere feedback?

Hvordan får man sin kæreste til at.... gå ud med skraldespanden?

Hej det er Danni her og velkommen til Fredagsfeedback.

Jeg var forleden dag i en anden egn af det danske land. Et sted hvor, hvis jeg ikke har sovet nok, ikke helt forstår, hvad mine medmennesker siger til mig.

Også et sted hvor, hvis du glemmer at tjekke ud, så stopper buschaufføren, åbner døren igen og spørger om du nu fik tjekket ud?

(Det er i øvrigt en sand historie!)

Samme sted oplevede jeg en snedig måde at påvirke adfærd, og jeg blev faktisk så nysgerrig på deres kommunikation, at jeg ringede til virksomheden.

Hvad lå der bag beskederne?

Hvordan var de nået dertil?

Jeg fik fat i Gine fra deres kommunikationsafdeling, som sagde følgende:

Vi har prøvet flere forskellige ting, før vi nåede dertil hvor vi er i dag.
Vi har først prøvet med en løftet pegefinger, og det virkede ikke særligt godt.
Og så var vi ovre i noget sarkasme på et tidspunkt, og det fungerede egentlig heller ikke så godt.
Vi fik godt nok rigtig mange beskeder fra folk, der kunne huske vores kampagne, men det var mest fordi, det var faldet dem for brystet, og det var jo ikke meningen.

Og så har vi prøvet at vende den helt om, og nu har vi så det univers som du (læs: Danni) har set, og det kan vi se, dét virker!

Folk skriver og roser kampagnen på vores facebook væg, og vi har haft flere studerende, der har kontaktet os for at skrive opgave om det.
Det har ikke været den helt store omgang hjernekirurgi, vi har været ude i. Vi har siddet fire mennesker i vores lille kommunikationsafdeling og taget udgangspunkt i de situationer, vi mener var vigtige, og så har vi bare skrevet nogle budskaber, som har passet til hver af dem.
Der er sådan en 15-20 budskaber i alt cirka.

Gine arbejder i Nordjyllands Trafikselskab og den aktuelle kommunikation, der fik mig til at lave lige netop denne episode af Fredagsfeedback - det er beskederne i deres busser.

Gine og hendes kollegaer spurgte sig selv: "Hvordan påvirker vi folk til at være søde og rare overfor hinanden?"

Det gør man for eksempel ved at have simple sætninger med helt konkret adfærd.

På den måde kan du som modtager se præcist hvilken type adfærd, der værdsættes.

(Note, det er i øvrigt også "hen-imod sprog")

Hvad synes du om denne form for kommunikation eller nudging?

Det er egentlig essensen af anerkendende feedback.

Fortæl folk, hvad det er, der virker, så de ved, hvad de skal gøre mere af.

Er det noget, du kunne bruge i jeres team eller i jeres organisation?

Eller måske i jeres børneopdragelse?

Skriv en kommentar på LinkedIn, og hjælp til med at sprede det gode budskab.

Tak fordi du kiggede med og på gensyn!


#Fredagsfeedback
er små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.