Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Sådan finder du ud af om du bør give din feedback

Sådan finder du ud af om du bør give din feedback

8/6/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #14: To strategier til at teste om du bør give din feedback. Ofte er der "forkerte" grunde til, at vi vil give vores feedback, men du kan stadig nå at ændre din feedback, så den bliver relevant!

Ugens tip er rigtig godt til dig, som holder 1:1's med dine medarbejdere.

Eller dig, som regelmæssigt giver meget feedback.

Hej det er Danni her. Velkommen til Fredagsfeedback.

I sidste uge talte vi om at kaste og gribe en bold, som en metafor for at give og modtage feedback.

Hvorfor giver vi feedback?

Hvorfor giver vi overhovedet feedback, dog?

Til at svare på det, så kan vi stille os selv et spørgsmål.

Umiddelbart kommer der formentlig nogle tanker som:

"Jamen, vi har jo en feedbackkultur!"

"Personen har sagt, at de rigtig gerne vil have feedback."

"Det er jo en del af vores 1:1-møde. Det er, at der er feedback."

Der er bare lige et enkelt aber-dabei.

Hvis vi genbesøger bogen “Hjernesmart Ledelse” af Anette Prehn, så beskriver hun noget forskning som viser, at belønningscentret i vores hjerne bliver aktiveret, når vi giver råd - som bliver fulgt.

Altså især, hvis de bliver fulgt, så aktiverer det belønningscentret endnu mere.

Kan du se, hvor det her fører hen?

Det betyder altså, at din hjerne helt automatisk belønner dig, når du giver andre gode råd, herunder feedback, som bliver brugt til noget.

Feedback behøver jo ikke være gode råd, men det kommer nogle gange til at være det.

Lad os lige gentage det oprindelige spørgsmål.

Hvorfor vil jeg gerne sige det her til min medarbejder, chef, kollega, partner?

Det kan være, at den sande motivation i virkeligheden handler om, at du godt vil vise, at du har set noget.

At du ved noget, som den anden ikke ved.

Altså, ubevidst. Det er jeg med på.

2 Strategier til at komme videre

En måde, vi kan hjælpe os selv i denne situation, er ved at gøre to ting.

Den ene er at finde ud af: Hvad går de egentlig op i?

Få dét til at guide din feedback.

Og nogle gange kan det være, at din feedback slet ikke skal leveres.

Det kan være, det handlede lidt mere om, at du godt ville vise, at du vidste et eller andet.

Det er okay. Det sker for os allesammen. Så behøver vi bare ikke levere den feedback eller dét råd.

Det leder mig til den anden ting vi kan gøre, nemlig at overveje:

Fortæller jeg i virkeligheden at: “Du bør gøre sådan her"?

I stedet for blot at komme med min observation, og den effekt jeg synes det har.

Ugens tip er altså at spørge sig selv: “Den feedback, jeg er ved at levere, hvor kommer den fra? Og er det formuleret som et råd?" - ”Måske kan jeg ændre det lidt, så det bliver modtaget endnu bedre".

Tak fordi du kiggede med. :-)

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.