Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
Hvad er en coach og hvordan arbejder de?

Hvad er en coach og hvordan arbejder de?

1/6/2023
Artikler
Læring

I dette indlæg finder du svar på nogle af de spørgsmål som opstår, hvis du overvejer at finde en coach. Vi kommer blandt andet omkring hvad en coach er, hvad coaching er, hvordan coaches kan hjælpe, hvilke metoder de bruger og hvordan du finder en god coach.

I dette indlæg finder du svar på nogle af de spørgsmål som opstår, hvis du overvejer at finde en coach. Vi kommer blandt andet omkring hvad en coach er, hvad coaching er, hvordan coaches kan hjælpe, hvilke metoder de bruger og hvordan du finder en god coach. Lad os starte med det helt store spørgsmål:

Hvad er en coach?

En coach er en person, der gennem forskellige samtaleteknikker hjælper sine klienter (også kaldet coachees) med at opnå deres mål, løse deres problemer eller overskue forskellige livssituationer. 

Hvad koster en coach?

En coach er typisk i et økonomisk afhængigt forhold med sine klienter, hvor klienterne betaler coachen for deres service, typisk i form af sessioner eller forløb. I Danmark koster en coachingsession typisk mellem 300 kr. og 2500 kr., afhængigt af hvor erfaren, eftertragtet og dygtig din coach er.

En klassisk forvirring om ordet coach

En forvirring, der kan opstå om begrebet “coach”, er forskellen mellem den engelske term for “træner” og professionen “coach”.

Når den engelske term coach anvendes, kan det simpelthen betyde en person som hjælper en anden person til at blive dygtigere. Typisk er dette i en færdighed som sport, musik, iværksætteri eller uddannelse. I denne sammenhæng betyder coaching altså rådgivning og sparring med din træner.

Din coach kan have et speciale

En person der arbejder som “coach” bruger sommetider andre titler, som “personlig coach”, “business coach”, “life coach” eller “karriere coach”. Her refererer coach typisk til, at de besidder nogle samtaleteknikker, spørgsmålsteknikker eller metoder, som hjælper betalende klienter med deres mål og udfordringer. Coachen specialisering siger typisk noget om hvilke rejser eller processer, som coachen har bedst indsigt i eller erfaring med. Indimellem anvender disse coaches målrettede spørgeteknikker eller tankeværktøjer, som relaterer sig deres specialisering.

Hvad er coaching?

Coaching er en effektiv metode til personlig udvikling og målorienteret læring. Det er en proces, hvor en erfaren coach arbejder sammen med klienten (coachee) for at hjælpe dem med at opnå deres mål, håndtere udfordringer og få nye perspektiver på deres livssituation. Coaching er ikke terapi, men derimod en fremadskuende tilgang, der fokuserer på at identificere og realisere klientens potentiale.

Tænk på det som en samtale med en erfaren ven, der hjælper dig med at få klarhed over, hvad du vil opnå, og hvordan du kommer dertil. I coaching lytter coachen opmærksomt til dig og stiller spørgsmål for at hjælpe dig med at tænke dybere over dine tanker og mål. Det er som at have en guide til at udforske dit indre kompas og finde ud af, hvad der virkelig betyder noget for dig.


Coaching kan være nyttig i mange situationer, lige fra at finde dit drømmejob til at forbedre dine relationer eller overvinde personlige udfordringer. Det handler om at få støtte og vejledning til at træffe de bedste beslutninger for dig selv.

Vigtigst af alt handler coaching ikke om at få fortalt, hvad du skal gøre. Det handler om at finde dine egne svar og opdage din egen vej fremad. Det er en måde at få selvtillid og tro på, at du har potentiale til at nå dine mål.

Hvordan foregår sessionerne med en coach?

Du og din coach mødes typisk til en enkelt session eller et forløb af flere sessioner. Typisk tager en session mellem 45 og 90 minutter. Sessionerne tager typisk form af en samtale med dig som fokusperson og omdrejningspunkt for samtalen.

Typisk vil du opleve at en coachingsession føles som en form for interview, hvor coachen stiller en masse spørgsmål ind til dig, dit liv, dine overvejelser og tanker. Nogle coaches anvender også forskellige redskaber så som papir, tusch, musik og lignende.

Værktøjer og øvelser i coaching

Coachingsessioner kan også indeholde forskellige små øvelser, refleksionsmodeller eller historier, som coachen bruger som redskab til at skabe refleksion hos dig og hjælpe dig til at bringe nye perspektiver i fokus.

En øvelse som kan bruges under coaching er ”bør/gør”-modellen som ses herunder. Det kan være at din coach beder dig om at udfylde skemaet, for at samle op eller skabe overblik over jeres refleksioner i løbet af sessionen.

Coaching værktøj - bør gør

Bør/gør modellen, som kan bruges til at skabe et overblik over dine nuværende vaner og handlinger i relation til at opnå dit mål.

Rammerne for coaching

Coachingsessioner foregår typisk i et lokale som coachen stiller til rådighed, hjemme hos dig eller på en gåtur. Nogle coaches tilbyder også online sessioner, som foregår via videoopkald. Det er typisk coachens interesse at skabe et rum, hvor du føler dig godt tilpas og rolig, da dette skaber de bedste rammer for refleksion og læring.

Hvilke værktøjer anvendes i coaching?

Der findes et hav af metoder, som coaches anvender i deres coaching. Nedenfor har vi listet en række af de metoder og værktøjer som coachen bruger i sit arbejde. Måske du kan genkende dem, hvis du tidligere har haft en coach?

Positionering

Mange coaches arbejder bevidst med at hjælpe dig til at beskue din egen situationer fra andre positioner – eller andre menneskers perspektiver. Her kan de finde på at spørge:

”Hvad ville din chef råde dig til lige nu?”

”Hvem tror du kender løsningen på dit problem? Og hvad ville de råde dig til?”

”Hvem er nøglepersoner i forhold til din situation? Hvilke interesser har de?”

”Hvis B.S. Christiansen stod i din situation lige nu, hvad ville han så gøre?”

Eksternalisering

Denne tilgang går ud på at skille situationen, problemet eller følelsen ad fra personen. På den måde kan vi beskue ”forvirringen” som et objekt, i steder for at tale om dig som et forvirret menneske. Princippet er lidt det samme som i positionering, hvor det bliver lettere at beskue sin egen situation på ny, hvis du ikke står med begge fødder plantet i den.

Yderligere giver eksternalisering af problemer bedre muligheder for at behandle eller omforme problemet, da det bliver lettere at tage nye handlinger i forhold til problemet.

Hypoteser

”Hvis vi nu forestiller os, at du står om 3 år, og har fundet dit drømmejob. Hvad oplever du så? Hvem arbejder du sammen med? Hvad for nogle arbejdsopgaver har du?”

Nogle gange kan din coach prøve at få dig til at løfte blikket fra dit nærmeste problem og i stedet kigge længere ud i horisonten. På den måde kan det være, at du finder inspiration eller ny konklusioner, som kan hjælpe dig til at vælge dine næste skridt.

Passende forstyrrelser

En passende forstyrrelse skal skubbe dig ud af balance i et kort øjeblik, hvorefter du skal finde ro igen.

Som den, nu afdøde, biolog og teoretiker Humberto Maturana sagde, så sker læring som følge af passende forstyrrelser. Båden skal rokkes for at læring kan ske. Ligesom når du skubber til en tiltedukke og den, efter lidt vippen frem og tilbage, finder tilbage i ligevægt.

Det betyder, at din coach vil forsøge at ”skubbe lidt til dig”, for at få dig ud i nogle nye tankebaner, som du måske ikke er blevet opfordret til at undersøge tidligere. Det kan opleves som om, at din coach er konfronterende igennem sine spørgsmål eller udtalelser. Det er dog vigtigt, at din coach finder balancen mellem ingen forstyrrelse (som ikke skaber grobund for nye refleksioner) og upassende forstyrrelser (som er for konfronterende og derfor bringer klienten i forsvarsposition) – deraf ordet passende forstyrrelser.

Hvad kan coaching hjælpe dig med?

Coachingsessioner eller forløb hjælper dig typisk med at opnå et mål, som du har svært ved at opnå alene. Coaching kan også hjælpe med at bringe nye perspektiver på fastlåste situationer i livet som for eksempel karriere, relationer, kost, sundhed, uddannelse eller lignende.

Herunder finder du en liste med typiske eksempler på, hvad en coach kan støtte dig med at:

  • Finde en ny karrierevej
  • Prioritere dine mål i livet
  • Opnå dit mål om et vægttab
  • Få styrket og afklaret dine nærmeste relationer
  • Træne op til et sportsligt mål
  • Udvikle dig som leder
  • Blive bedre til at samarbejde med vigtige mennesker i dit liv
  • Starte en virksomhed
  • Håndtere dine følelser i en svær tid
  • Være din støtte på en læringsrejse

Din personlige ”projektleder”

Udover at kunne skabe refleksion gennem sine spørgeteknikker, så har coachingforløb ofte den implicitte effekt at være en form for tovholder på dit personlige projekt. Det kan hjælpe dig til at holde fokus, når du ved ,at du skal ind til din coach på tirsdag, og at hun vil spørge ind til dine fremskridt. På den måde kan relationen til din coach i sig selv være en struktur, som hjælper dig til succes.

Specialistviden

Coaching kan også hjælpe dig med at få adgang til nye fagligheder eller ekspertise, som du ikke har adgang til selv eller i dit nære netværk. Denne type viden er typisk mere vigtig, hvis du har et meget specifikt mål i et kompliceret domæne. Ønsker du at skabe den næste virksomhed som bliver 1 milliard kroner værd? Så kan det være en god idé at finde sparring hos en, der selv har erfaring med at starte virksomheder.

Hvem kan blive coach?

“Coach” er ikke en beskyttet titel. Det betyder at alle kan oprette en hjemmeside og kalde sig coach. De fleste coaches har dog en eller anden form for uddannelse eller certificering, som har bidraget til deres færdigheder og teknikker som coach. Der findes coachinguddannelser og certificeringer af forskellige varigheder, alt fra et par uger, op til flere år lange forløb med timevis af supervision. Hverken en kort eller lang uddannelse er dog nogen garanti for at en coach kan skabe resultater for dig. Dog kan det være med til at sige, med hvilken sikkerhed de har bevist at besidde en værktøjskasse inden for det både teoretiske og praktiske felt.

Men husk på at hvem som helst kan oprette en facebookside, tilføje deres private mobilnummer og modtage betaling på Mobilepay. Det er en god idé at være opmærksom på at bruge din mavefornemmelse, samt prøv at sammenligne dig selv og din problemstilling med dem som coachen typisk hjælper.

Kritik af coaching-branchen

Denne manglende kontrol eller certificering har været med til at give coaching et lidt blakket ry. En pointe er nemlig at coachen typisk kan komme ind i nogle meget sårbare samtaler med sine klienter, og her bliver coachens etiske grundlag og værdisæt meget centralt for den retning de driver samtaler og refleksioner i.

En kritik er, at man som relativt uerfaren coach ikke skal famle rundt med psyken på de sårbare mennesker, som de har i deres hænder.

Pointen er: Find en du stoler på, som kan holde hånden under dig.

Hvordan finder jeg den rigtige coach?

Det er ikke altid lige nemt at finde den rigtige coach, men der er tre ting der kan guide dig i jagten:

Få en anbefaling fra en ven

Hvis du har en god ven, et familiemedlem eller en kollega, som har været glad for deres coach, så kan du jo starte din søgen dér. Et menneske, som kender dig, er måske i stand til at vurdere, om du vil kunne finde et godt samarbejde med en coach som de kender. Der er dog ingen garantier for, at dette fører dig til den rigtige coach.

Find en coach med den rette specialisering

Hvis dit mål ligger inden for et specielt domæne; karriere, sundhed, relationer, så kan du prøve at søge på google efter disse ord i kombination med ordet coach. Her vil du højst sandsynligt få en række bud på en coach, som har arbejdet med klienter inden for samme domæne som det du interesserer dig for. Dette kan være med til at give noget retning i din søgning.

Book en session for at teste jeres kemi

Nu har du fundet en mulig coach, og inden du melder dig på et 14-ugers coachingforløb, kan det være en god idé at booke en enkelt prøvesession for at finde ud af, om du har tillid til din nye coach. Her er særligt disse to ting relevante at få afklaret:

1) Har du tillid til at din coach vil gøre deres bedste for at hjælpe dig?

2) Stoler du på at de kan udfordre og guide dig i tilstrækkelig grad.

Kig på anbefalinger

Måske har din nye coach en hjemmeside, en facebook-side eller andet hvor du kan finde anbefalinger fra tidligere coachees og klienter. Endnu mere troværdigt er det, hvis du kan finde anbefalinger på en tredjepartsside som Trustpilot, Google eller måske coach.dk. Nogle gange kan du også finde anbefalinger på diverse forumsider på nettet.

Hvad er forskellen mellem coaching og terapi?

Her kunne skrives en hel roman, men vi prøver at forsimple det lidt. Der er en række forskelle på coaching og terapi. Typisk behandler terapi (afhængigt af terapiform) med afsæt din fortid, hvorimod coaching handler mere om at skue fremad og fokusere på handlinger i fremtiden.

Terapi ganske kort

Terapi tager typisk afsæt i din historik i forhold til at indgå relationer, din tilknytning, dine eksistentielle overvejelser og for herigennem at skabe nye fortolkninger, forståelser, forbindelser, som kan være med til at forme din fremtid. Det kan være, at du finder ro med din eksistentielle angst, finder modet til at indgå i længerevarende relationer eller lærer at sætte dine egne grænser og stå ved dem.

Læs eventuelt om mental sundhed på arbejdspladsen her.

Coaching i forhold til terapi

Coaching handler typisk om at skue fremad, og om at kigge på hvordan kan du ændre din situation til det bedre i fremtiden. Hvilke vinkler, perspektiver, motivationer kan bringes i spil, som kan være med til at guide dine valg og fravalg i den kommende tid. Coaching kan hjælpe dig med at planlægge og forpligte dig til at gøre tingene på en ny måde.

Om terapi eller coaching er det rette for dig, kan denne artikel ikke afklare. I stedet anbefaler vi, at du ringer til nogle potentielle coaches og terapeuter for at høre hvad deres tilgang ville være til at hjælpe dig videre i livet.

Hvad er sammenhængen mellem feedback og coaching?

En typisk forståelse af feedback er, at det handler om at give råd til et andet menneske om, hvordan vedkommende kan gøre nogle ting bedre næste gang. Feedback kan også handle om at dele din reaktion på et andet menneskes adfærd.

Coaching handler som sagt om at invitere klienten til at se tingene fra nye perspektiver gennem spørgsmål, positioneringer og alle de andre metoder, som er nævnt tidligere i denne artikel.

Det som feedback og coaching har til fælles er, at de har til formål at skabe læring hos modtageren. Det gælder både for coachingens spørgsmål og feedbackens råd.

For at samle de to ting lidt, siger vi normalt, at dialog er det vigtigste. At skabe en reflekterende samtale mellem dig og din kollega, ven eller medarbejder. Nogle gange kalder en læringssituation på en coachende tilgang, andre gange er det bedste du kan tilbyde et konkret råd.

Hvordan bruger vi coaching i Feedwork?

Hos Feedwork er vi certificerede undervisere på akademiuddannelsens ledelsesmodul ”Coaching i organisation”, som giver 10 ECTS point på akademiuddannelsen i ledelse. Dog spiller coaching for os en større rolle i vores øvrige uddannelser og træningsforløb.

Coaching til at understøtte læringsrejser

Her i Feedwork bruger vi selv coaching som et redskab, når vi laver uddannelser og træningsforløb for ledere og medarbejdere. Ofte bruger vi coaching til at understøtte deltagerne individuelt i deres læringsforløb. På den måde kan den enkelte leder få sparring og nye løsningmuligheder med fra coachingsessionerne, som hun efterfølgende kan bruge i sin egen ledelse. Ofte handler uddannelsesforløbene om ledelse, feedback eller læring. På den måde danner forløbet rammen for coachingsessionerne. Vi oplever at kombinationen mellem at deltage på nogle fællessessioner og derefter have mulighed for at tale med en coach om de individuelle udfordringer og motivationer er en rigtig effektiv måde at skabe læring og engagement i uddannelsesforløbene.

Det samme vil vi anbefale dig, hvis du deltager i et uddannelsesforløb. Prøv at overveje hvilke muligheder du har, for at få en coach eller sparringspartner. Det kan være en god ekstern coach, en dygtig coach fra jeres HR-afdeling eller lignende.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere