Vil I styrke den psykologiske tryghed i jeres team? - Se nærmere på vores digitale teamforløb
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Én fejl, og god feedback er spild af tid

Én fejl, og god feedback er spild af tid

29/5/2020
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #43: Selv din bedste feedback, givet på det rigtige tidspunkt, i den rette facon kan risikere at være spild af tid. Denne episode viser tydeligt, hvordan vi falder i, når vi velmenende giver feedback.

Selv din bedste feedback, givet på det rigtige tidspunkt og under de rette forhold kan risikere at være spild af tid.

Denne episode viser tydeligt, hvordan vi falder i, når vi velmenende giver feedback. Det er også andre typiske fejl. Se 10 af dem her.

For det handler om at ændre adfærd. Men hvordan virker god feedback?

Hvordan ændrer feedback adfærd?

Feedback kan ændre adfærd ved, at modtageren reflekterer og "omdanner" det, du siger til noget, som giver mening hos dem.

  1. Feedback skal forstås af modtageren
    Spørg om det giver mening. Få eventuelt modtageren til at sætte ord på det også, så de kan stille afklarende spørgsmål.
  2. Feedback skal omdannes til modtagerens verden
    Om modtageren gør det bagefter eller i jeres samtale, så giver feedbacken først værdi, når modtageren kan se, hvordan han/hun kan gøre det, du siger.
  3. Feedback i hverdagen skal helst være i "ental"
    Dette er videoens hovedpointe og typiske fejl medarbejdere og ledere begår. Begræns dig som afsender ved at fokusere på én eller få ting.

Tippet i denne video viser tydeligt, hvordan vi bliver snydt af en god stemning eller god modtagelse, og vælger snakker videre.

Vi må stoppe op.

Og efterlade modtageren med vores primære feedback, så vores ord ikke udvander den indledende dialog.

Trivsel på baggrund af god feedback stiger især, hvis den gode feedback er understøttende (og ikke kritiserende) - det er første del af videoen et godt eksempel på!

Se også videoen og andres kommentarer på LinkedIn

Hvor kunne du med fordel give mere fokuseret feedback? Reflektér nu - omdan dette tip til din egen hverdag. Ellers får du heller ikke noget ud af det. :-)

Tak fordi du kiggede med og på gensyn!

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Bliv en god relationel leder 

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse. 

Artikler
Ledelse
Lær mere
Hvad er god faglig ledelse?

Faglig ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at benytte og udfolde lederens faglige kompetencer og ekspertise til at vejlede og inspirere deres medarbejdere. Faglig ledelse er særligt relevant i vidensintensive organisationer, hvor specialiseret viden og ekspertise er afgørende for organisationens udvikling.

Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation

Distribueret ledelse er en moderne tilgang til ledelse, som deler beslutningskraften mellem både ledere og medarbejdere. Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle føler sig som en vigtig del af maskineriet, hvor autonomi og innovation blomstrer, og hvor beslutninger træffes lynhurtigt.