No items found.
Frontpage
/
Knowledge
/
Articles
/
Ledelse af neurodivergente medarbejdere: Skab trivsel og effektivitet

Ledelse af neurodivergente medarbejdere: Skab trivsel og effektivitet

2/5/2025
·
0   min.
Articles
Leadership

Forskellige hjerner kræver forskellige tilgange. Neurodiversitet refererer til den naturlige variation i den menneskelige hjerne, hvilket betyder, at mennesker tænker, lærer og bearbejder information på forskellige måder.

By
Morten Melby
Partner

Morten is a former Air Force officer, graduated in business economics and psychology from CBS and has worked in management consulting for the past 9 years.

Morten is a former Air Force officer, graduated in business economics and psychology from CBS and has worked in management consulting for the past 9 years.

Neurodiversitet i teamet: Hvad betyder det for dig som leder?

Forskellige hjerner kræver forskellige tilgange. Neurodiversitet refererer til den naturlige variation i den menneskelige hjerne, hvilket betyder, at mennesker tænker, lærer og bearbejder information på forskellige måder. I en arbejdskontekst inkluderer dette medarbejdere med diagnoser som  f.eks. ADHD, autisme og andre kognitive forskelle.​

Ifølge Specialisterne vurderes det, at omkring 15% af arbejdsstyrken i Danmark er neurodivergente. Dog viser tal fra samme kilde, at op mod 80% af arbejdsdygtige neurodivergente står uden for arbejdsmarkedet. Dette indikerer et betydeligt uudnyttet potentiale for virksomheder, der formår at inkludere og lede neurodivergente medarbejdere effektivt.

Det vigtige i neurodiversitet

At inkludere neurodivergente medarbejdere handler ikke kun om social ansvarlighed, men også om at styrke virksomhedens konkurrenceevne. Neurodivergente individer bringer ofte unikke styrker som høj detaljeorientering, kreativ problemløsning og evnen til at tænke og udfolde sig på anderledes måder.

Virksomheder som EY og Specialisterne har demonstreret, at en inkluderende tilgang til neurodiversitet kan føre til øget innovation og bedre beslutningstagning. Desuden viser en undersøgelse fra Hans Knudsen Instituttet og Norstat, beskrevet af Cabi, at 35% af neurodivergente medarbejdere har overvejet at sige op, fordi deres behov ikke bliver mødt. Hvis du som leder opnår en generel bevidsthed om dine medarbejderes behovsmønstre og lærer at lede ud fra det, kan det have positive resultater for jer som samlet team. 

Lær mere: Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

6 konkrete ledelsesgreb til neurodiversitet

For at lykkes med at skabe en inkluderende og effektiv arbejdsplads, hvor både neurotypiske og neurodivergente medarbejdere trives, kræver det mere end gode intentioner. Det kræver en bevidst, systematisk tilgang til ledelse i praksis. Nedenfor præsenterer vi 6 konkrete ledelsesgreb, der er særligt virksomme i teams med kognitiv diversitet. De bygger på principper for relationel ledelse og organisatorisk fleksibilitet – og har alle det til fælles, at de styrker både trivsel og performance for hele teamet, ikke kun for den enkelte.

1. Afklar roller og forventninger tydeligt

Tydelighed i rollefordelingen og forventninger til arbejdet er afgørende. Brug klare jobbeskrivelser, visuelle arbejdsplaner og faste deadlines for at skabe struktur for dine medarbejdere. Dette hjælper ikke kun neurodivergente medarbejdere, men hele teamet i at opnå en struktureret og overskuelig arbejdsgang. 

2. Skab psykologisk tryghed uden at individualisere

Frem en kultur, hvor det er normalt at tale åbent om forskellige arbejdsbehov. Som leder skal du undgå at isolere neurodivergente medarbejdere ved at tilbyde "særlige hensyn"; i stedet skal tilpasninger integreres i teamets generelle arbejdsgange.​ I et team skal der være plads til forskelligheder. 

3. Kommunikér klart og i flere formater

Kombinér skriftlig og mundtlig kommunikation. Gentag vigtige informationer og brug visuelle hjælpemidler. Dette kan sikre, at alle medarbejdere forstår og husker vigtige beskeder. Det giver også en tryghed for dine medarbejdere, at vide, hvor, hvornår og hvordan der kommer vigtige informationer ud. 

Lær mere: Hvad er assertiv kommunikation og hvordan bruges det?

4. Fleksibilitet i arbejdsdagen

Som leder er det en god ide at tilbyde fleksible arbejdstider og muligheden for hjemmearbejde, når det er muligt. Heldigvis lever vi i en digitaliseret verden, hvilket gør asynkrone- og hybride arbejdstilgange muligt. Tillad asynkron opgaveløsning, så dine medarbejdere, inden for jeres organisations ramme, kan tilpasse deres arbejdsdage efter behov. 

5. Giv løbende, konkret feedback

Feedback bør være specifik, tilpasset og rettet mod adfærd og handlinger frem for personlighed. Sæt dig ind i hvilken af de 3 typer af feedback, din medarbejder har brug for og vær bevidst om dette i feedbackdialoger. Brug regelmæssige check-ins for at sikre, at medarbejderen er på rette spor og føler sig set og støttet. 

6. Skab inkluderende arbejdsrutiner

Implementer nogle rutiner for dit team. Det kan være ugentlige tjek-ind møder om mandagen og afrundende tjek-ud møder om fredagen. Ved at skabe nogle faste elementer, som dine medarbejdere kan regne med hver uge, skaber du forudsigelighed for dit team. Med tiden kan disse møder også gavne tilliden og trygheden i dit team, hvis I sørger for at skabe et inkluderende og nysgerrigt rum. Det kunne blandt andet gøres ved et simpelt åbningsspørgsmål til tjek-ind som:
“Hvad fylder for dig i denne uge?”. Gør det konkret og brugbart. Hvad dine medarbejdere har lavet i weekenden er nemlig ikke altid relevant - og hvis det er, så skal det nok komme op i svaret på spørgsmålet.

Læs og lær mere: Tillidsbaseret ledelse: Skab succes gennem tillid

Ofte stillede spørgsmål fra ledere

Hvordan kan jeg tage hensyn, uden at fokusere på diagnoser?

Det afgørende er ikke diagnosen, men adfærden og arbejdsbetingelserne. Som leder har du ofte ikke den fulde indsigt i medarbejders adfærd og tankemønstre, og du bør derfor henvende dig med reel nysgerrighed. Læg mærke til mønstre i arbejdsgangen: Har en medarbejder svært ved skiftende deadlines, åbne kontorlandskaber eller ustrukturerede møder? Det er ikke dit job som leder at identificere diagnoser, men derimod at tage hånd om medarbejdere, der tydeligt ikke trives eller skal have en hjælpende hånd. 

I stedet for at stille diagnoser, stil spørgsmål:

“Hvordan arbejder du bedst?”
“Er der noget i teamets struktur, du oplever som en barriere for din arbejdsdag?”

Ved at stille åbne, neutrale spørgsmål om arbejdsform, skaber du en tryg ramme for tilpasning uden at overskride grænser. 

Hvordan sikrer jeg, at teamet ikke opfatter hensyn som forskelsbehandling?

En tilbagevendende bekymring blandt ledere er, at kolleger kan opleve individuelle hensyn som urimelige eller favoriserende. Men som leder bør du ikke behandle neurodivergente medarbejdere fundamentalt anderledes end andre – du bør lede differentieret. En relationel ledelsestilgang indebærer netop, at du tilpasser din ledelse til den enkeltes behov og styrker, uanset kognitiv profil. Nøglen til at imødegå oplevelsen af forskelsbehandling er at normalisere fleksibilitet som et fælles vilkår og samtidig gøre det tydeligt, at tilpasninger sker med afsæt i performance og trivsel, ikke præferencer eller særhensyn.

Eksempel: Når du tilpasser arbejdsformer, f.eks. ved at tilbyde fleksibilitet i mødedeltagelse eller mulighed for visuel opgavestyring, kan du italesætte det som en del af din generelle ledelsesstil:

“I vores team arbejder vi med fleksible rammer, fordi vi ved, at folk trives og præsterer forskelligt. Det er en del af måden, vi skaber udvikling og fremdrift på.”

Lær mere: Hvad er agil ledelse og hvordan mestres det?

Hvor skal jeg starte?

Start småt - og start med teamdialog og ledelsesstruktur. Du behøver ikke et fuldt HR-setup eller ekspertviden for at være en god, inkluderende leder. De fleste tiltag er sunde ledelsesprincipper for alle:

  • Gennemgå mødekulturen: Er den præget af struktur, forudsigelighed og rummelighed?

  • Kig på feedbackkulturen: Gives der grundig og tilpasset feedback ?

  • Se på opgavefordelingen: Er den transparent, realistisk og tydelig?

Det vigtigste er at gå fra intention til handling. Du behøver ikke at kende alle svar, men du skal stille de rigtige spørgsmål og være åben for tilpasning.

Hvad nu, hvis jeg laver fejl i min ledelse?

Det gør du sandsynligvis, og det er okay. At arbejde inkluderende handler ikke om at være perfekt, men om at være transparent og justerbar. Desuden skal du som leder gå forrest i en kultur, hvor fejl ses som læringsmuligheder og ikke fiaskoer. 

Sig f.eks.:

“Jeg forsøger at skabe de bedst mulige rammer for os alle. Hvis noget ikke virker eller kan forbedres, vil jeg gerne høre det.”

Ledelse i praksis handler om relationer, dialog og læring. Neuroinkluderende ledelse er ikke en særlig form for ledelse, det er faktisk kvalificeret ledelse i moderne, mangfoldige teams.

Neuroinkluderende ledelse er god ledelse for alle

At lede neurodivergente medarbejdere kræver bevidsthed, tilpasning og empati. Men fordelene er klare: øget innovation, bedre trivsel og en mere inkluderende arbejdsplads. Ved at implementere de nævnte strategier kan ledere skabe et miljø, hvor alle medarbejdere kan yde deres bedste.​ 

Vil du have en uforpligtende snak om, hvordan du som leder kan imødekomme dine medarbejdere bedre? Kontakt os her

Write your mail and access the resource

When you enter your email you give us the opportunity to stay in touch. We write when there are new resources, articles or podcasts.

Something went wrong, please try again!
Af
Morten Melby
Partner

Morten is a former Air Force officer, graduated in business economics and psychology from CBS and has worked in management consulting for the past 9 years.

Morten is a former Air Force officer, graduated in business economics and psychology from CBS and has worked in management consulting for the past 9 years.

+100
Companies have used us

From change to strength

Discover how Feedworks management programs can prepare you and your team for an ever-changing world

Book free sparring

Get more knowledge

Webinar: Sådan holder du engagerende møder

OPTAGELSE FRA AFHOLDT WEBINAR | Har du oplevet møder, der bærer præg af de samme talere, samme type input og samme 'tilskuere'? Eller oplevet den larmende tavshed i lokalet, når der spørges om input?

Webinars
Meetings
Learn more
The IGLO Model: A Holistic Approach to Stress Prevention in Your Company

The IGLO model helps prevent stress and strengthens well-being at all levels of your organization. Read on to discover practical tools for stress prevention.

Neuromanagement: How to Use the Brain in Leadership

Apply neuroscience in leadership — understand how the brain responds to feedback, stress, and trust, and improve both well-being and performance.