Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
5 ting du kan gøre for at styrke dine kollegers tillid til dig

5 ting du kan gøre for at styrke dine kollegers tillid til dig

13/2/2019
Artikler
Psykologisk tryghed

Tillid på en arbejdsplads er vigtigt for performance - men hvordan kan man styrke tilliden fra kollegaerne? Læs med her.

Din kreativitet, produktivitet og evne til at opbygge relationer på arbejdspladsen vil være kraftigt påvirket, hvis du ikke har en grundlæggende tillid til dine kollegaer. Hvis du er i tvivl om dine kollegers intentioner og hensigter med deres handlinger, hvad kan du så overhovedet koncentrere dig om?

Men hvad betyder tillid så egentlig? Skal jeg være villig til at lade mine børn passe af mine kollegaer, låne dem min bil, eller hvor er vi henne?

"Tillid er til stede, når medlemmerne har tiltro til, at deres kolleger har de bedste hensigter, og at der ikke er nogen grund til at beskytte sig eller være forsigtig i forhold til gruppen"

Når tilliden er etableret kan vi gå i gang med at lave store præstationer, finde på kreative løsninger og bygge tætte kollegiale relationer.

Ligesom i tango, skal der to til tillid, men hvad kan du selv gøre for at opbygge tilliden? Du kan for eksempel udvise tillidsvækkende adfærd, på disse 5 måder.

Lær mere om feedback.

1. Opbyg integritet - Gør som du selv siger

“En aftale er en aftale.” Sådan siger man i Jylland, og i dette ordsprog kan man finde et godt råd i forhold til tillid. Skal dine kollegaer opbygge tillid til dig, er de nødt til at kunne stole på, at hvad du siger, også er hvad du gør.

Så hvis du lover projektlederen Thomas, at du er færdig med din del af projektet på torsdag. Så må du hellere være færdig til tiden. Det giver sig selv.

Hvis du lover din kollega Kathrine ikke at afbryde hendes præsentation under mødet. Så må du tie stille, indtil præsentationen er gennemført. Det giver sig selv.

Har du lovet Andreas fra det andet team at spise frokost med ham, skal du ikke blive fristet til at sætte dig sammen med din egen leder ved et andet bord. Det giver sig selv.

Du har nu med garanti forstået min point. Simpelt, men kraftfuldt.

2. Medlemskab af eksklusive klubber

Du er på ferie i Argentina, hvor du, en sen aften, går ind på en bar i en afsides landsby. Du er tørstig og bestiller en stor øl, efter den første tår kigger du dig omkring i lokalet. Der ser du, til din store overraskelse, en lyshåret person, som sidder i en AGF-trøje. Byens hold. De Hvi’e. Du falder hurtigt i snak med personen, og finder en tryghed ved noget så velkendt som en anden århusianer, så langt hjemmefra.



Tilliden opstår i og med, at I begge er medlemmer af den, i Argentina, meget eksklusive klub:  “Klubben for Århusianere”. Den samme mekanisme kan vi benytte på arbejdspladsen til at skabe tillid, nemlig at finde ud af hvilke "klubmedlemskaber" vi har til fælles med vores kollegaer. Hvem har gået på samme skole som dig? Hvem har samme fritidsinteresser? Hvem har også en fortid i finanssektoren?

Det kræver, at du går forrest med en nysgerrighed og et eksempel. Du må dele lidt ud af dine egne historier, interesser og personlighed.

3. Udvis faglig kompetence

Hvis du er den dygtigste revisor, ingeniør eller journalist på kontoret, vil du opbygge en grundlæggende tillid gennem dine kompetencer og ekspertise. En del af dine kollegaer vil se dine professionelle færdigheder som den største årsag til at opbygge tillid til dig.

Vi kender det fra os selv, vi sætter vores lid til eksperter, vismænd og forskere, som gennem deres position og kompetence kan overbevise os om alt fra forbrugsmønstre, kost og børneopdragelse.

Vær derfor opmærksom på, at en del af dine kollegaer først vil føle tillid til dig, når de stoler på dine faglige evner, som jo er din årsag til at være en del af gruppen i en arbejdskontekst.

4. Værdimæssig overensstemmelse

En anden gruppe af dine kollegaer vil være mere ligeglad med dine faglige kompetencer, og derimod opbygge tillid til dig for at være et elskværdigt fjols. Arrh, måske ikke ligefremt, men i hvert fald er værdimæssig overensstemmelses langt vigtigere for denne gruppe af mennesker end kompetencer og faglig kunnen.



For disse mennesker er det vigtigt at kunne genkende dine værdier i din adfærd. Derfor vil du have langt mere succes med at udleve dine værdier på en synlig måde. Det kan være, at du udviser omsorg for dine kollegaer, stiller spørgsmål fordi du er nysgerrig, arbejder målrettet fordi du er ambitiøs, eller at du kommunikerer dine holdninger klart og tydeligt fordi du er ærlig.

Det handler om at dine kollegaer vil stole på at du er et "ordentligt menneske", og at du er konsistent omkring det.

5. Udvis sårbarhed

Vi er alle mennesker, og dette må godt være synligt. Vi opbygger alle tillid til mennesker, vi kan identificere os med og spejle os i. Derfor er menneskelighed og sårbarhed en god måde at vise dine kollegaer, at du er ligesom dem.

Sårbarhed kan lyde meget følsomt og måske endda grænseoverskridende. Det behøver det ikke at være. Det er ikke nødvendigt at krænge dig selv ud om alle dine personlige tragedier, bekymringer og udfordringer. Faktisk kan dette være belastende for både dig selv og andre omkring dig.

Som en hjælp kan du tænke sårbarhed som begrænsninger og påvirkninger. Hvis du f.eks. fra tid til anden tør synliggøre en begrænsning i din viden ved at sige de famøse ord: “Det ved jeg ikke” eller sige “Nej” til opgave nr. 1000 som lander på dit bord. Sådan kan du synliggøre dine menneskelige begrænsninger fra tid til anden.

Kun Isdronningen og Den Store Diktator bliver ikke påvirket af begivenheder i omverdenen, derfor kan det være en god idé at italesætte situationer hvor du bliver følelsesmæssigt påvirket. Frustration, glæde, afmagt, motivation, inspiration. Hele spektret vil være med til at vise dine kollegaer, at du er et menneske af kød og blod.

Har du brug for andre råd så kan det være en god idé at kigge indad. Hvad gør de mennesker, som du selv har tillid til?

Er du mere nysgerrig omkring tillid kan vi anbefale bogen "The speed of trust" af Steven R. Covey.  

Hør mere om hvordan du kan arbejde med sårbarhed og tillid i denne podcast-episode:

https://www.feedwork.dk/2018/05/09/tillid-og-samarbejde-m-christian-spohr/

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Få en gratis demo

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere