Blog

5 ting du kan gøre for at styrke dine kollegers tillid til dig

Din kreativitet, produktivitet og evne til at opbygge relationer på arbejdspladsen vil være kraftigt påvirket, hvis du ikke har en grundlæggende tillid til dine kollegaer. Hvis du er i tvivl om dine kollegers intentioner og hensigter med deres handlinger, hvad kan du så overhovedet koncentrere dig om?

Men hvad betyder tillid så egentlig? Skal jeg være villig til at lade mine børn passe af mine kollegaer, låne dem min bil, eller hvor er vi henne?

“Tillid er til stede når medlemmerne har tiltro til at deres kolleger har de bedste hensigter, og at der ikke er nogen grund til at beskytte sig eller være forsigtig i forhold til gruppen”

Når tilliden er etableret kan vi gå i gang med at lave store præstationer, finde på kreative løsninger og bygge tætte kollegiale relationer.

Ligesom i tango, skal der to til tillid, men hvad kan du selv gøre for at opbygge tilliden? Du kan for eksempel udvise tillidsvækkende adfærd, på disse 5 måder:

 

1. Opbyg integritet – Gør som du selv siger

“En aftale er en aftale.” Sådan siger man i Jylland, og i dette ordsprog kan man finde et godt råd i forhold til tillid. Skal dine kollegaer opbygge tillid til dig, er de nødt til at kunne stole på, at hvad du siger, også er hvad du gør.

Så hvis du lover projektlederen Thomas, at du er færdig med din del af projektet på torsdag. Så må du hellere være færdig til tiden. Det giver sig selv.

Hvis du lover din kollega Kathrine ikke at afbryde hendes præsentation under mødet. Så må du tie stille, indtil præsentationen er gennemført. Det giver sig selv.

Har du lovet Andreas fra det andet team, at spise frokost med ham, skal du ikke blive fristet til at sætte dig sammen med din egen leder ved et andet bord. Det giver sig selv.

Du har nu med garanti forstået min point. Simpelt, men kraftfuldt.

 

2. Medlemskab af eksklusive klubber

Du er på ferie i Argentina, hvor du, en sen aften, går ind på en bar i en afsides landsby. Du er tørstig og bestiller en stor øl, efter den første tår kigger du dig omkring i lokalet. Der ser du, til din store overraskelse, en lyshåret person, som sidder i en AGF-trøje. Byens hold. De Hvi’e. Du falder hurtigt i snak med personen, og finder en tryghed ved noget så velkendt som en anden århusianer, så langt hjemmefra.

Tilliden opstår i og med, at I begge er medlemmer af den, i Argentina, meget eksklusive klub:  “Klubben for Århusianere”. Den samme mekanisme kan vi benytte på arbejdspladsen til at skabe tillid, nemlig at finde ud af hvilke “klubmedlemskaber” vi har til fælles med vores kollegaer. Hvem har gået på samme skole som dig? Hvem har samme fritidsinteresser? Hvem har også en fortid i finanssektoren?

Det kræver at du går forrest med en nysgerrighed og et eksempel. Du må dele lidt ud af dine egne historier, interesser og personlighed.


3. Udvis faglig kompetence

Hvis du er den dygtigste revisor, ingeniør eller journalist på kontoret, vil du opbygge en grundlæggende tillid gennem dine kompetencer og ekspertise. En del af dine kollegaer vil se dine professionelle færdigheder som den største årsag, til at opbygge tillid til dig.

Vi kender det fra os selv, vi sætter vores lid til eksperter, vismænd og forskere, som gennem deres position og kompetence kan overbevise os om alt fra forbrugsmønstre, kost og børneopdragelse.

Vær derfor opmærksom på at en del af dine kollegaer først vil føle tillid til dig, når de stoler på dine faglige evner, som jo er din årsag til at være en del af gruppen i en arbejdskontekst.

 

4. Værdimæssig overensstemmelse

En anden gruppe af dine kollegaer vil være mere ligeglad med dine faglige kompetencer, og derimod opbygge tillid til dig, for at være et elskværdigt fjols. Arrh, måske ikke ligefremt, men i hvertfald er værdimæssig overensstemmelses langt vigtigere for denne gruppe af mennesker end kompetencer og faglig kunnen.

For disse mennesker er det vigtigt at kunne genkende dine værdier i din adfærd. Derfor vil du have langt mere succes med at udleve dine værdier på en synlig måde. Det kan være at du udviser omsorg for dine kollegaer, stiller spørgsmål fordi du er nysgerrig, arbejder målrettet fordi du er ambitiøs eller at du kommunikerer dine holdninger klart og tydeligt fordi du er ærlig.

Det handler om at dine kollegaer vil stole på at du er et “ordentligt menneske” og at du er konsistent omkring det.

 

5. Udvis sårbarhed

Vi er alle mennesker, og dette må godt være synligt. Vi opbygger alle tillid til mennesker vi kan identificere os med og spejle os i. Derfor er menneskelighed og sårbarhed en god måde at vise dine kollegaer, at du er ligesom dem.

Sårbarhed kan lyde meget følsomt og måske endda grænseoverskridende. Det behøver det ikke at være. Det er ikke nødvendigt at krænge dig selv ud om alle dine personlige tragedier, bekymringer og udfordringer. Faktisk kan dette være belastende for både dig selv og andre omkring dig.

Som en hjælp kan du tænke sårbarhed som begrænsninger og påvirkninger. Hvis du f.eks. fra tid til anden tør synliggøre en begrænsning i din viden ved, at sige de famøse ord: “Det ved jeg ikke” eller sige “Nej” til opgave nr. 1000 som lander på dit bord. Sådan kan du synliggøre dine menneskelige begrænsninger fra tid til anden.

Kun Isdronningen og Den Store Diktator bliver ikke påvirket af begivenheder i omverdenen, derfor kan det være en god idé at italesætte situationer hvor du bliver følelsesmæssigt påvirket. Frustration, glæde, afmagt, motivation, inspiration. Hele spektret vil være med til at vise dine kollegaer, at du er et menneske af kød og blod.

Har du brug for andre råd så kan det være en god idé at kigge indad. Hvad gør de mennesker som du selv har tillid til?

Er du mere nysgerrig omkring tillid kan vi anbefale bogen “The speed of trust” af Steven R. Covey.  

Hør mere om hvordan du kan arbejde med sårbarhed og tillid i denne podcast-episode:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *