Blog

Undgå stress med effektiv feedback

Alt for mange oplever at være stressede, fordi de har en masse ting om ørerne, de gerne vil nå. Det betyder typisk, at vi glemmer at snakke med hinanden og samarbejde om opgaverne, og i stedet bare løber stressede rundt med tankerne på vores eget. Derfor kan det være en virkelig god ting at huske at give hinanden feedback, så man løbende kan sparre om tingene, inden det går helt galt.

For at komme godt i gang har vi samlet fem gode råd til, hvordan du får en bedre oplevelse med feedback på arbejdspladsen og dermed kan sænke følelsen af stress i arbejdstiden.

1. Modtagerens udvikling i centrum

En af de store grunde til frustration i møder og feedbackseancer er, når deltagernes behov for selviscenesættelse overtager styringen. I stedet bør fokus ligge på modtagerens (eller mødets) udvikling. Det kan f.eks. gøre ved at svare på spørgsmålet “Hvad vil jeg gerne se mere eller mindre af i morgen?”. Hvis du ikke kan svare på det spørgsmål, kan det være svært for modtageren at lære noget af jeres feedback seance.

2. Kommunikér din positive hensigt

Der er tilbøjelighed til at opleve en vis skepsis, når vi gerne vil give feedback til vores kollegaer. En måde at komme uden om denne skepsis er ved eksplicit at fortælle om den positive hensigt bag feedbacken. “Jeg har lige en ting jeg gerne vil sige til dig, sådan at vi kan blive ved med at fungere som det bedste team i hele afdelingen.” På den måde er der ingen tvivl om den velmente bevæggrund for feedbacken.

3. Efterspørg feedback

En af de mest effektive måder at gøre feedback til en del af hverdagen, samtidig med at det bliver en god oplevelse, er ved selv at efterspørge det. På den måde tager du selv kontrol, og vælger hvornår du er klar, samt hvilke områder du ønsker feedback på. Forestil dig at du skal præsentere til et møde. Lige inden mødet starter, spørger du din gode kollega om hun vil lægge mærke til din præsentationsteknik. Efter mødet får du specifik feedback på dit eget udviklingsområde fra en person, du stoler på.

4. Lær at modtage feedback

Det er de færreste, der kan give god feedback, hvis de ikke selv kan lide at modtage det. Derfor giver det god mening at træne sig selv og sine medarbejdere i at modtage feedback. På den måde kan man være mere afslappede i feedbacksituationer, og selv sortere hvordan man behandler de synspunkter, der modtages. Hvis du er god til at modtage feedback, kan du selv styre udbyttet – ligemeget hvor godt og dårligt, det bliver leveret.

5. Brug metoden Feedforward

Feedforward er en mindre konfronterende og kompleks tilgang til feedback, der fokuserer på fremtidig adfærd. Metoden arbejder ud fra idéen om, at du ikke behøver at kende vurderingen af dine forudgående præstationer, for at kunne forbedre dig i fremtiden. Helt konkret fungerer metoden sådan, at du udelukkende forholder dig til fremtiden. Præsenter din kollega for dit ønske til deres fremtidige adfærd. Et eksempel kunne være: “Når vi holder møde på onsdag, så vil jeg gerne have at du prøver at lave en opsummering efter hvert enkelt punkt på agendaen.”

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *