Feedback | Videncenter

Feedworks mission i Finans.dk

To officerer vil udbrede feedbackkultur fra Forsvaret

I Forsvaret er feedback en integreret del af uddannelsen. Det vil Feedwork, der er stiftet af to officerer, udbrede til danskerne, der generelt er for dårlige til at give og modtage feedback.

»Sir, yes sir!«

Råber soldaterne, når sergenten hælder eder og ukvemsord udover de meniges evner til at pudse sko, rede seng eller stå ret. Det gør de i hvert fald i amerikanske militærfilm. Måske ikke verdens mest konstruktive form for feedback set fra et civilt perspektiv.

Men vi kan faktisk lære rigtig meget af den feedbackkultur, der eksisterer i Forsvaret, mener to tidligere officerer i Flyvevåbnet, Morten Melby og Mikkel Norqvist. De har sammen startet virksomheden Feedwork, der er et uddannelses- og træningsredskab i feedback.

De to officerer har lært hinanden at kende igennem forsvaret – en helt unik uddannelse, ifølge de to tidligere militæransatte, fordi den i løbet af ganske kort tid kan forvandle gymnasieelever til nogle af verdens bedste soldater, udsendt til konfliktområder. Det skyldes bl.a., at feedback er inkorporeret som en del af uddannelsen. Der står f.eks. altid en ældre officer bag en, klar til at fortælle, hvad man skal gøre bedre næste gang.

»Når jeg f.eks. havde en undervisningslektion, hvor jeg skulle undervise folk, der skulle ud i udsendelsesområder, havde jeg en ekstra mand på, der alene havde til formål at overvære min lektion og min præstation. På den måde kunne jeg sparre med den person omkring de ting, jeg godt kunne tænke mig at opnå,« siger Morten Melby, der er den ene stifter af Feedwork.

 

“Vi har en nulfejlskultur i Danmark, som vi er flasket op med allerede fra skolen. Når vi har lavet en stil eller en diktat, er den feedback, vi møder fra læren en rød farve over alle de fejl, vi har lavet. Ikke de udviklingspunkter, vi kunne få. ” Siger Mikkel Norqvist, medstifter af Feedwork

I Forsvaret havde Morten Melby og Mikkel Nordqvist følelsen af, at de for hver uge, der gik, var blevet lidt mere officerer. Den modsatte oplevelse havde de, da de trådte ind på det civile arbejdsmarked. Her fik de ingen feedback for deres arbejdsindsatser. Generelt har oplevelsen været, at danskerne kunne være væsentligt bedre til feedback.

»Det går den forkerte vej. Vi er blevet mere private i vores interaktioner med andre mennesker f.eks. i vores relation til vores nabo. Der er mange, der bor i lejligheder, der ikke aner, hvem de bor i opgang med. Det er et tegn på, at vi holder os lidt mere for os selv. Vi putter f.eks. høretelefoner i ørene, når vi går ind i s-toget osv. Vi bliver dårligere og dårligere, fordi vi ikke får det trænet på frivillig basis,« siger Morten Melby. Og træningen er det centrale i at opnå en god feedbackkultur, hvis du spørger de to stiftere.

I Feedwork har de en bredere forståelse af feedback end den generelle, der handler om en leder og en medarbejder på hver side af et bord. I Feedwork er feedback alt det vi kan lære af.

»En god feedbackkultur skaber stærkere relationer blandt mennesker. Det øger engagement og udvikling,« mener Morten Melby.

Men det er ikke kun den manglede feedback, men også måden, der gives feedback, der er problematisk, mener de. Ofte peger feedbacken nedad i stedet for fremad.

»Vi har en nulfejlskultur i Danmark, som vi er flasket op med allerede fra skolen. Når vi har lavet en stil eller en diktat, er den feedback, vi møder fra læren en rød farve over alle de fejl, vi har lavet. Ikke de udviklingspunkter, vi kunne få,« siger Mikkel Norqvist, der bakkes op af Morten Melby:

»Hvis ikke man kan sige, hvilken adfærd man gerne vil se i fremtiden – enten mere af det samme eller mere af noget andet – så er der ikke nogen grund til at give feedback,« mener han.

Fejlen består i, at vi ofte giver feedback for vores egen skyld i stedet for modtagerens skyld. Feedback er vigtig, fordi der er mange af vores handlinger, vi ikke selv er bevidste om.

»Den eneste måde vi kan få vished om vores adfærd på det her område, er ved at spørge andre og låne andre folks øjne. Hvis man er nysgerrig på sig selv og sin egen gøren, har man brug for feedback for at blive bedre,« siger Morten Melby.

Kurserne indeholder konkrete redskaber som deltagerne får mulighed for at afprøve på egen krop – altså meget lidt teori – og meget praktik. Det øger nemlig sandsynligheden for, at folk også får gjort det i deres hverdag, mener de to stiftere.

Målgruppen er alle steder, hvor folk interagerer med hinanden. De har arbejdet med alt fra filminstruktører til toppen af finanssektoren. Virksomheden har eksisteret siden februar 2016. I år har Morten Melby og Mikkel Norqvist afholdt mere end 40 workshops og trænet flere hundrede i at give og modtage feedback. Inden året er omme, forventer de, at mere end 1000 personer har været igennem deres feedback-program.

Link til artiklen: http://finans.dk/erhverv/ECE9934575/to-officerer-vil-udbrede-feedbackkultur-fra-forsvaret/?ctxref=ext 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *