Feedback | Videncenter

Får du fuld valuta fra din onboarding?

Onboarding er den mest benyttede betegnelse for de aktiviteter der sker fra en medarbejder siger op til en ny medarbejder sidder i den nye stilling og kan varetage denne på samme niveau. Perioden herimellem er her, hvor du som virksomhed kan grave efter upolerede diamanter.

 

Onboarding er efterhånden ikke noget nyt fænomen for HR-afdelinger rundt omkring i landet. Flere mener sågar, at onboarding skal rumme samme størrelse som rekrutteringsdelen – bedøm selv. Jeg vil ikke gå i dybden med onboarding som tiltag, da jeg ser det meget anvendeligt. Jeg vil belyse bruge af din dyrbare tid på et add-on til onboarding, som kunne belyse nogle upolerede diamanter af viden til din virksomhed.

Det siges at – ”Man skal høre sandheden fra fulde personer og små børn”

Så hvornår er trustpilot, medierne og ens egen trivselsundersøgelse blevet god nok til at danne virksomhedens identitet fremadrettet?
Jeg siger ikke, at du skal drikke din nye medarbejder fuld og sætte dem i et krydsforhør. Men hvorfor ikke høre sandheden omkring den nye ansattes bevæggrund for at blive ansat. De må være det tætteste på perfekte ambassadører, med en nyopstået refleksion omkring virksomhedens identitet. Jeg tænker, der må trods alt være et belæg for, at den ansatte valgte jer, frem for en anden virksomhed i denne høj-konjekturs periode.
Måske spurgte I til samtalen, omkring bevæggrundene. Prøv at stille spørgsmålet igen, når du ikke sidder overfor den nyansatte i en forhandlingssammenhæng.
Når dagen kommer hvor den nyansatte skal udforske intranettet og surfe rundt. Send dér en passende feedback-survey, hvor I sætter jer selv i den varme stol. Har I svært ved at finde på spørgsmål, som kan skabe indsigt for jer? Prøv at huske på dette tal imens – 22 procent af de nyansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første 45 dage af ansættelsen. Dette skyldes i høj grad en manglende forventningsafstemning blandt nyansat og ledelsen.

Spørgsmål kunne for eksempel gå på

  • Rekrutteringsmøderne – var det behageligt, informative, motiverende mm.
  • Præsentationen af virksomheden – Hvordan så du virksomheden før, under, efter ansættelsesprocessen?
  • Har dine nærmeste kollegaer og ledere holdt et velkomst-møde med dig?
  • Føler du opgaverne du har fået udleveret som udfordrende?
  • Hvad mangler du for at stå mere sikkert i jobbet?
  • Har dine forventninger levet op til det du har mødt indtil nu?
  • Har din nærmeste leder forventningsafstemt med dig omkring privat/professionelt i den stilling du sidder i?

 

Hvad ville det skade at spørge om lignende spørgsmål? Du har lige fået nys om, at hver femte medarbejder flygter, hvis du ikke gør noget.

Grib chancen med din nyeste medarbejder, og se hvor meget upoleret viden du kan få omkring din organisation, medarbejderstab og dig selv som person. Måske skaber det stof til eftertanke ift. Branding, værdiskabelse, sammenhold i teamet mm.

Rådet
Det at efterspørge feedback på egen organisation, team eller person giver mere end bare stof til eftertanke for dig selv. Gør du nogle af ovenstående ting regelmæssigt, vil du kunne se det bonne ud på trivselsundersøgelserne under:

  • Medarbejderengagement
  • Medarbejderinddragelse
  • Tilstedeværende ledelse
  • Åbne kommunikationsveje
  • Tilgodeser medarbejderkompetencer
  • Åben feedback kultur

 

Hvad skal der til?
Sæt dig ned som privatperson eller på arbejdet som HR-medarbejder, leder, kollega, samarbejdspartner og forventningsafstem hvordan en proaktiv og udviklende dag kan støtte dig selv og andre. Start med at spørge, hvordan du kan støtte andre…

Kilde:

Blevet nysgerrig på emnet onboarding? kan jeg godt anbefale at købe bogen ”Onboarding – flyvende fra start” af Christian Harpelund & Morten T. Højberg.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *